Volkswagen ”välkomnar en förundersökning”

2016-01-12 12:36 TT  
Dieselmotorn i skottgluggen just nu har den interna beteckningen EA 189 CR. Foto: VW

”Vi tycker att det är bra att allt som har hänt gås igenom på ett grundligt sätt”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige. Han är övertygad om att utredningen kommer att fria Volkswagen.

Utöver grovt bedrägeri misstänks VW för brukande av osann urkund, grovt brott, enligt Åklagarmyndigheten. Utredningen gäller fordon godkända i Tyskland som importerats till Sverige och som därefter ska ha godkänts av Transportstyrelsen.

– Vi välkomnar en förundersökning. Vi tycker att det är bra att allt som har hänt gås igenom på ett grundligt sätt. Samtidigt är vi övertygade om att den kommer att visa att det inte finns fog för en misstanke, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Att man vidgått att fel begåtts i koncernen har inget med den svenska verksamheten att göra, fortsätter han.

– Det som hände överraskade även oss i Sverige. Vi har sålt bilar utifrån den information vi har haft, och vi har inte haft kännedom om det här.

Chefsåklagare Alf Johansson har under hösten hållit på med en så kallad förutredning, för att komma fram till om en formell förundersökning ska inledas.

– Det är ingen konkret detalj som har avgjort, det är snarare mängden av information som gjort att jag kommit fram till att det finns anledning att göra en undersökning även i Sverige, säger Alf Johansson till TT.

Läs mer: Volkswagen utreds för grovt bedrägeri

Utredningen kommer att bedrivas i samråd med utländska myndigheter, och Johanssons nästa steg blir att ta kontakt med dem och med Volkswagen i Sverige.

Enligt Åklagarmyndigheten har Volkswagens svenska bolag meddelat att det kommer att samarbeta fullt ut i brottsutredningen, som också kommer att avse förutsättningarna för att bötfälla Volkswagen. Skulle bolaget åläggas att betala företagsbot i Sverige kan det som mest handla om tio miljoner kronor.

Alf Johansson har inget tidsperspektiv för när förundersökningen ska vara klar. Avgörande kommer att bli om någon kan lagföras i Sverige, enligt chefsåklagaren.

– Att det kan misstänkas brott i Sverige är ganska uppenbart men det behöver inte betyda att någon ska lagföras här. Jag förutsätter att den mesta lagföring som kommer att ske, kommer att ske i Tyskland, säger han.

Det kan leda till att den svenska utredningen så småningom lämnas över till Tyskland, eller läggs ner.

Marcus Thomasfolk på Volkswagen vill inte spekulera i om den svenska förundersökningen kommer att påverka Volkswagens försäljning i Sverige.

– Vi har haft den här frågan sedan september och vi har inte haft någon negativ påverkan på vår försäljning så här långt, säger han.

Läs mer: VW tar ut 9,6 miljarder ur Scania

Vilken betydelse rättsprocessen får för lurade VW-köpares möjligheter att få kompensation är oklart. Konsumentorganisationen Motormännen utgår ifrån att Volkswagen fixar bilarna utan att de försämras på något sätt.

– Om det inte sker utgår vi ifrån att Volkswagen har en generös återköpspolicy likt den i USA, säger Motormännens informationschef Jon Stenbeck.

Nyligen kom medieuppgifter från Tyskland om att Volkswagens ingenjörer inte tror att det går att fixa en del av avgasmanipulerade bilarna så att de får samma prestanda till en rimlig kostnad. Det skulle i sådana fall beröra 115|000 bilägare i USA, som därmed skulle erbjudas ett återköp av bilen.

– Vi måste utgå ifrån att Volkswagen behandlar kunderna likadant överallt, säger Stenbeck om huruvida det kan bli aktuellt även i Sverige.

Det VW hittills har meddelat sina kunder är att de berörda bilägarna någon gång i år ska få lämna in bilarna och få mjukvaran som reglerar avgasutsläppen fixad.

Frågan är hur man som konsument kommer att upptäcka om bilens egenskaper har förändrats?

– Det kommer man känna, om den blir slöare eller drar mer bränsle, säger Jon Stenbeck. 

  

Läs mer om Volkswagenfusket här

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt