Volkswagen: Rimligt göra skillnad på kunder

2016-01-22 09:01 TT  
Foto: Alamy

Svenska Volkswagenkunder som påverkas av avgasskandalen kommer inte att kompenseras ekonomiskt på det sätt som sker i USA, enligt biltillverkaren. Men enligt Motormännen är sista ordet inte sagt i frågan.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige, menar att det är rimligt att det finns en skillnad när det gäller kompensationen till kunderna i USA kontra Europa.

– I Europa har Volkswagen presenterat en plan för hur man ska åtgärda bilarna på ett för kunderna smidigt sätt. I USA däremot har man inte kommit fram till vilka åtgärder man ska göra. Man har inte några godkända åtgärder från myndigheternas sida ännu, säger han.

– Sedan är det ju så att gränsvärdena för kväveoxid är klart tuffare i USA. Det kommer förmodligen att krävas andra, för kunderna mer omfattande åtgärder som påverkar dem betydligt mer än vad det gör i Europa.

TT: Hur tror du att kunderna här i Sverige reagerar?

– Man kan säkert ha olika tankar om det här. Men i Sverige kommer man att kunna få det här åtgärdat när man lämnar in bilen på ett vanligt verkstadsbesök eller service. Det är heller ingenting som påverkar bilens körbarhet eller prestanda. Så det är egentligen ingenting som påverkar bilen eller kunderna på det sättet.

TT: Kan det upplevas som orättvist?

– Det är inte en fråga som ska riktas till oss egentligen, det ska man naturligtvis fråga kunderna. Men säkert finns det olika sätt att se på det här. Men vi har tagit ansvar för att korrigera det här, och göra det på ett för kunderna smidigt sätt som inte påverkar vare sig dem eller deras bilar på något sätt, det är målsättningen, säger Thomasfolk.

Läs mer: Ny Teknik reder ut vad VW-skandalen handlar om

Men enligt intresseorganisationen Motormännens Riksförbund är sista ordet inte sagt i kompensationsfrågan.

– Nej, absolut inte. Det som kommer att avgöra vad vi tycker är en skälig kompensation, det är när man i efterhand studerar vad de här åtgärderna har fått för effekt, säger Motormännens vd Fredrik Daveby, och syftar på ingreppen i de berörda dieselbilarna.

Från Motormännens sida är man, enligt Daveby, "starkt fokuserad" på bränsleförbrukning och motoreffekt före respektive efter åtgärderna.

– Skulle det visa sig att den åtgärd man gör i USA får större konsekvenser för bilägaren än åtgärden man gör på samma bil i Europa, då är det klart att kompensationen blir olika. Det vi kräver är att lika försämringar ska kompenseras lika oavsett var man finns, säger han.

Enligt Volkswagen kommer bilarnas körbarhet och prestanda inte att påverkas av de ingrepp som ska göras i Europa.

Läs mer: Volkswagen utreds för grovt bedrägeri

TT: Litar ni inte på Volkswagen?

– Vi har egentligen ingen uppfattning om det. Men blir det en försämring är det ett absolut krav att det måste kompenseras. Ingen blir gladare än vi om Volkswagen har rätt, säger Daveby.

VW erkände i september att bolaget har manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester. Runt 11 miljoner fordon i världen berörs, bland dem 8,5 miljoner i Europa. I Sverige handlar det om 224 746 bilar.

I USA har biltillverkaren lovat att kompensera drabbade kunder med 1|000 dollar, cirka 8|600 kronor, per person. EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska har tryckt på för att VW-ägare i Europa ska få samma villkor.

I går träffade Bienkowska VW-chefen Matthias Müller i Bryssel. Efteråt sade Müller, enligt nyhetsbyrån Reuters, att företaget i Europa koncentrerar sig på reparationer och service, och att situationen i USA och Europa inte automatiskt kan jämföras.

I ett uttalande från EU-kommissionen hette det att Elzbieta Bienkowska upprepat åsikten att EU-konsumenter bör behandlas på samma sätt som bilköparna i USA. Matthias Müller lovade att återkomma till EU-kommissionen i frågan, rapporterar Reuters.

Läs mer om Volkswagen-skandalen här!

  

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt