Västra Småland vinnare i kampen om snabbtågen

2016-02-01 09:59 TT  
Foto: Pixabay

Västra Småland är vinnare när sträckningarna för höghastighetstågen som ska knyta ihop Sveriges tre största städer nu presenteras.

Just Småland har varit ett frågetecken.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, sade HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades från scenen på Oscarsteatern i Stockholm.

Stationsorterna som finns med är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

Tanken är att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv. Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor. Med dagens förhandling, som går under namnet Sverigeförhandlingen, går planeringen för den nya järnvägen in i ett nytt skede.

Men förhandlingsprocessen som sådan får kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg

Beskedet möts även av kritik från bland annat Växjö, som enligt förslaget alltså inte får någon station på den nya höghastighetsjärnvägen.

"Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige. Vi står fast vid vårt underlag som vi anser är det bästa för Sverige och som gynnar människor, näringsliv och kunskapsbildning i hela landet", säger Bo Frank (M), kommunstyrelsen ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.

"Nu blir det en fråga för regering och riksdag om hela sydöstra Sverige skall stå utan infrastruktur".

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt