Fordon

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

SR 700 Foto: Railcare
Snow Removal 700 samlar in snön från spåren och perrongerna, smälter den i den första vagnen och pumpar över smältvattnet i den andra vagnen. Hela ekipaget är 60 meter långt och väger 114 ton fullastat.
Sidoborstarna sopar snö in mot mitten, max 2,5 meter från spårmitt i båda riktningarna. Även gångbanor på sidan om spåret blir fria från snö. Borstaggregatet är 5 meter långt och fem meter brett.
Huvudborsten, den gula enheten framför vagnen, sopar in snön mot snöslungan som kastar in snön i smältvagnen som värms upp med diesel. Hela Snow Removal 700 går på diesel.
En en gammal rysk metod med jetmotor? Intressant bild inskickad av en läsare.

Inte en vinter till med snökaos, sa Trafikverket och beställde en gigantisk snöröjare av teknikföretaget Railcare i Skelleftehamn. I mitten av november är den klar för att börja röja åt Banverket och SL i Stockholm.

Publicerad

Snow Removal 700 kommer att bli världens största snösmältare för järnväg – en koloss på hundra ton som kan röja 700 meter spår med 10-20 centimeter nyfallen snö på en halvtimme.

Det är bangårdarna i Stockholm som är de mest kritiska för järnvägstrafiken i hela landet och det är där som SR 700 ska hålla växlar och spår rena från snö i vinter.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här