Världens största containerfartyg till Göteborg

2015-12-23 08:31 TT  
Fartyget Maya i hamn. Foto: Adam Ihse / TT

Den här gången var det inte engelska flottan som siktades vid Vinga. Men väl monsterbåten Maya, världens största containerfartyg.

– Det är inget särskilt att manövrera henne, bara man är van, säger den kroatiske kaptenen Kreso Orsic till TT.

Beledsagad av tre bogserbåtar och lots lade sjöbjässen till utanför Älvsborgsbron på Hisingssidan och runt henne cirkulerade privatbåtar och på kajerna stod nyfikna.

I containerhamnen, den enda i Sverige som klarar fartyg av den här storleken jobbar ett 50-tal hamnarbetare i treskift för att med nästan 40 grensletruckar lossa och lasta inför avfärden igen vid 18-tiden på onsdagen.

Det Sydkoreabyggda Panama-flaggade mastodontfartyget är långt som fyra fotbollsplaner, mycket högre än det lutande tornet i Pisa och lika bred som om tolv Volvo V70 skulle stå på rad efter varandra.

– Det kommer att bli ett 20-tal (fartyg) totalt i den här serien, säger Mike Barry, operativt ansvarig på rederiet MSC.

Göteborg var sista stoppet på Mayas jungfrutur från den sydkoreanska staden Busan och ungefär 2|000 containrar var då kvar ombord, efter flera hamnbesök längs vägen. Elektronik och konfektion är största varorna in medan gods från svensk basindustri skeppas ut.

Fullastad skulle fartyget kunna ta 19|000 containrar, men då ligga så djupt att hon inte skulle kunna komma in i Göteborgs hamn.

– Vi utreder nu tillsammans med Trafikverket om möjligheten att göra en farledsdjupning, det är viktigt för svenska import- och exportföretag om Sverige ska kunna behålla trafiken på Asien, säger Cecilia Carlsson, kommunikationschef på Göteborgs Hamn.

Trenden är att fartygen blir allt större och det är en tidsfråga innan Maya förlorar sin tätposition.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt