Våldsamma protester stoppar indisk bilfabrik

2008-10-03 16:00 Jonas Hållén  

Fabriken var nästan klar, produktionen snart i gång, men nu tvingar protesterna Tata att flytta tillverkningen av världens billigaste bil.

Den indiska biltillverkaren har satsat stora summor pengar på den nya fabriken i Singur i Västbengalen. Här skulle Tata Nano, en extremt billig folkbil produceras.

Men Tata drogs in i en lokal konflikt – och nu väljer företaget alltså att överge sin nästan färdiga fabrik och flytta produktionen någon annanstans i Indien.

- Hot, överfall och olika slags andra hinder tvingar oss ta beslutet, skriver Tata i ett pressmedelande.

Protesterna mot fabriken kommer främst från bönder som klagar över att ha blivit av med sin mark eller för att de fått för dåligt betalt. Missnöjet har underblåsts av oppositionspartiet Trinamool Congress Party och dess ledare Mamata Banerjee.

Tusentals kravallpoliser kallades nyligen in för att skydda fabriken från de stundtals våldsamma protesterna, men till slut gav alltså Tata upp.

- Att vi flyttar beror helt på oppositionens uppvigling och bristande respekt för lagen, skriver Tata.

För Ratan Tata, som leder ¬Indiens motsvarighet till Wallenbergsfären i Sverige, är det här ett svårt bakslag.

Lanseringen av en superbillig folkbil har varit hans dröm i flera år, skriver affärssajten E24. Nu tyder allt på att projektet blir kraftigt försenat.

Nano är tänkt att bli en massproducerad småbil, vars billigaste version bara ska kosta 100000 rupier (en ”lakh”) eller cirka 15000 kronor räknat i aktuell växelkurs.

När Nano officiellt presenterades i januari väckte den lilla ¬bilen stor uppmärksamhet i såväl Indien som resten av världen.

Det indiska bilförtaget samarbetar för närvarande med det norska företaget Miljöbil Grenland. Planen är att bygga om fem exemplar av Tatas modell Indica från bensin till eldrift.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt