Fordon

Vågad kolv ger renare avgaser i Volvos lastbilar

Jan Eismark har utvecklat den nya vågformade kolven som från och med nästa år sitter i Volvos nya lastbilar i USA. Frank Löfskog, till höger, har sett till att kolvarna ska kunna tillverkas. Foto: Volvo

En liten förändring på kolvtoppen sänker utsläpp och bränsleförbrukning i Volvokoncernens lastbilar från nästa årsmodell. Det krävdes extrem högteknik för att sortera fram rätt idé, och det tog tio år innan den blev verklighet.

Publicerad

För tio år sedan var Jan Eismark en av världens alla dieselingenjörer som brottades med utsläppsproblemen. ”Det gör jag fortfarande”, säger han när vi träffas  i ett anonymt besöksrum i AB  Volvos tekniska centrum i Göteborg.

Som teknisk specialist på förbränningssystem satt han då, 2006, i ett motorlabb med en encylindrig Volvomotor och försökte få ner utsläppen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här