Fordon

Vad har Porsche i bakluckan?

Porsche 918 Spyder, en ny elhybrid med en V8-motor på 500 hästkrafter på bakhjulen understödd av två elmotorer ger en acceleration på 0-100 på 3,2 sekunder medan bensinförbrukningen stannar på 0,3 liter per mil.
Porsche 911 GT2 RS lanserades förra våren. Den har en sexcylindrig Boxermotor på 620 hästkrafter, 90 fler än vanliga GT2. Accelererar 0-100 på 3,4 sekunder och har en elektronisk spärr som slår till vid 330 km/h. För att bromsa i dessa hastigheter krävs keramiska bromsar.
Porsche 987 Cayman, lanserades hösten 2005 och är nu en av Porsches äldsta modeller. Den har gradvis uppgrarats - från 245 hästars motor till 330 häster i nya Cayman R, som lanserades i våras. Cayman tillverkas hos Valmed Automotive i Finland.
Panamera är i grunden en förlängd 911 men är i övrigt en ovanlig Porsche. Den har motorn fram, den är fyrhjulsdriven, den är fem meter lång, den har fyra dörrar och det går att sitta i baksätet. Den finns med sex eller åtta cylindrar med 300 respektive 500 hästkrafter.

Den tyska sportbilstillverkaren Porsche har något nytt på gång, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. Det finns en lucka mellan 911 GT2 RS och elhybriden 918 Spyder.

Publicerad

Enligt Porsches försäljningschef Bernhard Maier finns den en lucka mellan Porsche 911:s toppmodell GT2 RS och den nya hybridvärstingen 918 Spyder som är på väg mot serieproduktion.

Prismässigt är den luckan gigantisk. En GT2 RS kostar inte mer än 2,3 miljoner kronor medan Spyder-hybriden väntas kosta 7,6 miljoner kronor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här