Fordon

Underjorden håller växlarna isfria

Varmt vid växeltungan.
Flytande koldioxid i botten av röret förångas och stiger mot rörets topp. Vid kallt väder kondenseras gasen och rinner tillbaka på insidan av röret.

En metod att hålla järnvägsväxlar isfria med hjälp av koldioxid som värms i underjorden ska testas i vinter.

Publicerad

Nederländska företaget Pintsch Aben, som i många år tillverkat avisningssystem för järnvägar, har tillsammans med Bayerns centrum för tillämpad energiforskning utvecklat en metod att hålla växlarna fria från is utan att de värms av el eller gas.

Tekniken går ut på att ett gastätt rör placeras på ner till 75 meters djup under växeln. Rörets nedre del fylls med flytande koldioxid med ett tryck på 40 bar. Värmen från den omgivande marken kommer att förånga en del av koldioxiden som stiger uppåt i röret.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här