Tyst elbil? Glöm det

2015-05-22 09:24 Charlotta von Schultz  

Elfordon blir en ny bullerkälla i trafiken när EU inför nya ljudkrav.

Alla nya eldrivna fordon som säljs inom EU måste ge ifrån sig ljud när de kör i låga hastigheter från och med år 2019. Ny Teknik ställer fem frågor till Johan Fagerlönn, forskningsledare på ett nytt ljudprojekt på Interactive Institute Swedish ICT där Volvo Cars, Volvo Bussar och Scania deltar.

 

Varför måste tysta elfordon föra oväsen?

- Elfordon är väldigt tysta när de kör i låga hastigheter, uppemot 30 km/h. Det kan bli en säkerhetsrisk för oskyddade trafikanter som inte hör fordonet, säger Johan Fagerlönn.

 

Hur ska fordonen låta?

- Ljudens karaktär och egenskaper är inte helt bestämda än. Kraven kommer förmodligen att ange hur hög ljudnivån ska vara, att det ska vara två eller flera frekvensområden och att man ska kunna höra när fordonet ändrar hastighet.

- Sedan är det upp till fordonstillverkarna att utforma ljudet och anpassa det till olika märken och modeller. Jag tror att det kan ge nya möjligheter att förhöja upplevelsen av elfordon.

 

Men ni ser risker också?

- Ja, elfordon kan bli ännu mer störande än fordon med förbränningsmotorer. Tänk dig en korsning i rusning år 2025 där elbilarna står och köar i ett sammelsurium av olika ljud. Det kanske upplevs så störande att folk inte vill köpa elbilar, säger Johan Fagerlönn.

 

Vad ska ni göra i projektet?

- Vi kommer att utveckla fyra olika ljudkoncept och testa dem i simulerade trafiksituationer i Scanias avancerade lyssningsstudio. Två av ljudkoncepten ska vi testa i verklig miljö.

 

Kan elfordon låta som fågelkvitter eller vad som helst i framtiden?

- Nej, tanken är ju att man ska förstå att det är fordon. Fast personligen tycker jag att det vore lite konstigt om de skulle låta som bensinbilar.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Ljudprojektet

  • Forskningsprojektet heter Savas - Sound design for acoustic vehicle alerting system.
  • Interactive Institute Swedish ICT, leder projektet som pågår i två år.
  • Deltagarna är Volvo Cars, Scania, Volvo Bussar, Luleå tekniska universitet, Transportstyrelsen, Boverket och Pite Energi.
  • Energimyndigheten finansierar en stor del av projektet.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt