Tysk satsning på Autobahn – för cyklar

2015-12-29 12:58 TT  
Full fräs med starkare elcykel. Foto: TT

Utlänningar kallar det gärna cykel-autobahn. På tyska heter det Radschnellweg. Fenomenet ”cykelmotorvägar” har kommit till Tyskland.

De första kilometrarna av cykelleden RS1 invigdes nyligen i Ruhr-området i västra Tyskland. Planen är att RS1 om några år ska vara tio mil lång, från Duisburg i väster till Hamm i öster.

Liknande cykelleder finns redan i Danmark och Nederländerna, men inte på så många andra håll. De tyska är fyra meter breda, och det faktum att de i stor utsträckning byggs längs gamla järnvägsspår borgar för att det inte är för branta backar, samt att korsningarna med bilvägar är planskilda.

Elcykelvågen har bidragit till att allt fler cykelpendlar allt längre. Därmed blir gammelmodiga regler ett större problem. I Tyskland faller cykelinfrastruktur ofta mellan stolarna, eftersom motor- och järnvägar är statligt finansierade, medan cykelvägar är ett lokalt ansvar.

– Cykelsnabbvägar är nya i Tyskland, säger Birgit Kastrup, ansvarig för ett projekt i München.

– Vi måste hitta en ny finansieringsmodell.

Ruhr-ledens första kilometrar har till hälften finansierats av EU. Hur resten ska betalas är ännu oklart.

Cykelorganisationen ADFC argumenterar att eftersom tio procent av alla resor i Tyskland görs med pedalkraft borde minst tio procent av transportbudgeten gå till cykelinfrastruktur.

  

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt