Fordon

Tre biljättars planer för virtuella verkligheten

Foto: Alamy

”Oändliga möjligheter”, utbrister Volvo när vi ber om deras syn på virtual reality. Här är tre biljättars konkreta planer.

Publicerad

TOYOTA

Toyota kallar den ”golfbollen”. På en yta om 7,1 meter i diameter har den japanska biltillverkaren byggt en sfärisk (tänk en mindre version av Globen) kammare. Inuti tjänstgör den krökta väggen som en gigantisk skärm i 360 grader. På en rörlig plattform står en fullskalig Toyota-kaross. När användaren sätter sig kan den utsättas för verklighetstrogna scenarion, inklusive g-krafter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här