Trafikverket: Ådalsbanan <br/>är inte rutten!

2010-09-01 10:56 Lars Anders Karlberg  

Ådalsbanan blir nästan lika bra som Botniabanan. Och tidplanen håller, hävdar Trafikverket. Här är bildbevisen.

- Den upprustade Ådalsbanan får en godtagbar standard jämfört med den helt nybyggda Botniabanan säger Lena Nordung på Trafikverket till Ny Teknik.

Hon är informationsansvarig för Ådalsbanan och hon reagerade starkt på Ny Tekniks artikel på webben i måndags med rubriken ”Rutten järnväg får Ådalen att jäsa”.

- Det var en tråkig läsning med tanke på det upprustningsarbete som nu är gjort på Ådalsbanan. Vi får en funktionell järnväg utefter Norrlandskusten från och med nästa höst – trots att sträckan Härnösand-Sundsvall inte får någon ny sträckning, säger Lena Nordung.

Ådalsbanan mellan Sundsvall och Långsele är en hundra år gammal järnväg. På många ställen är banan krokig och backig och räknas som Sveriges sämsta järnväg.

Men i samband med att den helt nya kustjärnvägen Botniabanan mellan Kramfors och Umeå har byggts får 13 av Ådalsbanans 18 mil en uppgradering.

- Det är ett av Sveriges största järnvägsprojekt, säger Lena Nordung.

Kvar är 5 mil gammal järnväg mellan Sundsvall och Härnösand. Men den vill Trafikverket inte gärna tala om.

Projektet Ådalsbanan har pågått sedan 2003 och beräknas vara klart i augusti 2011.

- Uppgraderingen innebär att vi bygger två nya sträckor på sammanlagt 3 mil och övriga 10 mil får en upprustning, säger Lena Nordung.

De sträckor som rustas upp får ny helsvetsad räls, nya sliprar, fler mötesstationer, geotekniska förstärkningar för bättre stabilitet och bärighet, nya kontaktledningar och nytt trafikstyrningssystem.

De upprustade sträckorna får samma kapacitet som de nybyggda sträckorna med 25 tons  axellast och 1 400 ton tunga tåg.

Men hastigheten på de upprustade sträckorna blir inte lika hög som på de nybyggda sträckorna och på Botniabanan, där tågen kan köra i 250 kilometer i timmen.

- Hastigheten på de upprustade sträckorna varierar efter lutning och kurvor, säger Lena Nordung.

För den omdiskuterade och kritiserade sträckan Härnösand-Sundsvall finns tre förslag på nya järnvägsdragningar och senare i höst ska en utredning sätta tänderna i den problematiken.

Utredningen bekostas till 90 procent av kommuner och landsting och till 10 procent av Trafikverket.

Det är den här sträckan som kritikerna riktar in sin stöt mot.

Det finns inga statliga pengar avsatta för en upprustning av sträckan i regeringens nationella plan för infrastruktursatsningar 2010-2021.

I dag tar det 46 minuter med X2000 mellan Härnösand och Sundsvall och 40 minuter med bil – om man kör lagligt. Pendlarbussen tar 47-55 minuter.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt