Toyota skrotar ungdomsbilen

2016-02-04 09:06 Håkan Abrahamson  
Scion tC är en av modellerna som nu kommer att kallas Toyota på den nordamerikanska marknaden. | fotograf: Scion

Toyota lägger ner sitt bilmärke Scion som lanserades 2003 för att attrahera en yngre publik. Märket har sålt dåligt senaste åren.

Scion lanserades 2003 på den nordamerikanska marknaden för att attrahera bilköpare i åldersgruppen 18 – 34 år, som tyckte att Toyota var ett bilmärke för föräldragenerationen.

Tre år efter lanseringen sålde Scion 173000 bilar i Nordamerika. Men under senare år har intresset för Scion svalnat och förra året såldes endast drygt 56000 bilar.

Bilanalytiker påpekar i amerikansk press att Scion trots allt sålt över en miljon bilar och att 70 procent av kunderna aldrig tidigare hade köpt en Toyotaprodukt. Hälften av kunderna var dessutom yngre än 35 år.

De Scionmodeller som finns på den amerikanska marknaden kommer fortsättningsvis att kallas Toyota och få sina Scionemblem utbytta mot Toyotaemblem. All service av tidigare Scionbilar kommer att övertas av Toyota.

Tidningen Automotive news påminner om Toyota en gång i tiden fick en svår entré på USA-marknaden med modellen Toyopet Crown 1959. Under två år lyckades man bara sälja 2000 bilar och det skulle dröja till mitten av 1960-talet innan Toyota lyckas få fortfäste på den nordamerikanska marknaden med modellen Toyota Corona.

Andra japanska märken som har försvunnit från USA-marknaden är Daihatsu, Isuzu och Suzuki, och märken som idag har det motigt är Mitsubishi och Acura, ägt av Honda.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt