Toyota satsar på flygande bilar till 2020

2017-05-19 12:02 Felix Björklund  
Foto: Cartivator

Den flygande bilen har länge varit en dröm, men hittills har endast små nischföretag satsat på att förverkliga visionen. Nu satsar Toyota på tekniken. Målet är att ha en produktionsmodell redan till olympiska spelen i Tokyo.

För de som trodde att en flygande bil bara var science fiction, tänk om! Bara det senaste året har nyheterna om olika startup-projekt duggat tätt, och flera av dem har faktiskt visat stor potential.

Stora företag som Uber och Google har visat intresse för fordonen – men de traditionella biltillverkarna har varit likgiltiga inför flygande bilar. De har haft fullt upp med att förbereda omställningen från förbränningsmotorer till elektrifiering och självkörande teknik.

Men nu kanske det börjar röra på sig även i de konventionella leden. Japanska Toyota har nämligen gått in och backar ett företag kallat Cartivator. De håller på att utveckla en liten drönar-bil som ska kunna flyga på 10 meters höjd i hastigheter på upp till 100 km/h.

Företaget består av 30 personer knutna till universitetet i Tokushima och utvecklingen går i rasande takt – på endast åtta år ska man ha lyckats få fram en produkt som går att sälja.

Deras fordon, ”SkyDrive” är en 2,9 meter lång flygande elbil med tre hjul och fyra propellrar. Tanken är att det ska vara en lätt och enkel farkost för en person.

Cartivator är som sagt inte ensamma om att satsa mot skyn. Uber, Googlegrundaren Larry Pages startup Kitty Hawk, slovakiska Aeromobil och tyska Lilum har kommit en bra bit på vägen. Och att Toyota nu gått in med 40 miljoner Yen kan accelerera Cartivators utveckling.

Dock är det osäkert om någon kan ha en flygbil att sälja så tidigt som 2020 eftersom det kommer krävas en hel del lagstiftning först. Och att få en produkt certifierad för att flyga tar tid, även om det i fallet SkyDrive rör sig om marknära flygning.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS