Toyota och Audi kör förarlöst i Las Vegas

2013-01-07 14:03 Marie Alpman  
Ur Lexus reklamfilm.

En förarlös Lexus och en Audi som parkerar automatiskt. På den stora elektronikmässan i Las Vegas visar även biljättarna upp sina nyheter.

I veckan drar den stora elektronikmässan, CES i gång i Las Vegas. Bland it-företagen i mässhallarna trängs numera även de stora biltillverkarna.

Japanska Toyota kommer bland annat att visa upp en självkörande Lexus. I slutet av förra veckan lade den japanska biltillverkaren ut ett fem sekunder långt smakprov på sin hemsida.

Enligt tidningen Wall Street Journal kommer även Audi att visa prov på automatiska körfunktioner, bland annat hur bilen själv hittar en parkeringsplats och parkerar utan hjälp av någon förare.

Toyotas självkörande bil är utrustad med kameror och radar som gör att den kan upptäcka andra bilar, vägmarkeringar och trafiksignaler. På taket har den dessutom vad som liknar den scanningsutrustning som Googles självkörande bilar har.

Google är det företag som kanske fått mest uppmärksamhet för sin teknik för att låta bilar ta sig fram i trafiken utan förare. Sökjättens flotta av självstyrande bilar har snart avverkat 500 000 kilometer på vanliga vägar i USA och Googles vd Sergey Brin menar att helt självstyrande bilar kommer att bli verklighet inom fem år.

Även Google använder Toyotas bilar i sin flotta av självkörande fordon, men enligt Wall Street Journal pågår inget samarbete mellan företagen kring tekniken.

Att införa fler intelligenta funktioner som avlastar föraren och förhindrar olyckor är en stark trend inom bilbranschen.

I höstas fick Volvo stor uppmärksamhet när man för första gången visade upp en konvoj av självkörande bilar som följde ett ledarfordon. Mycket arbete återstår innan sådana fordonståg kan bli verklighet, bland annat måste lagstiftningen anpassas.

I köer i låg fart kommer emellertid självkörande funktioner redan inom några år. Volvo ska till exempel lansera ett system låter bilen köra själv i bilköer i låg fart under 2014.

Även andra biltillverkare, däribland Ford utvecklar motsvarande system.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt