Fordon

Toyota inte redo att släppa ratten

Foto: imago/Stefan Zeitz / All Over Press

Världens största biltillverkare Toyota är ett av de företag som satsat mest på att utveckla helt självkörande bilar. Ändå tonar företaget ner den förarlösa framtiden.

Publicerad

– Inom överskådlig tid kommer våra system bara att handla om förarstöd, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige. Det innebär att i de flesta situationer då systemet störs eller saboteras så säger det åt föraren att ta över och stänger av sig självt. Det gäller om systemet förblindas, alltså kameror, radar och sensorer blockeras med exempelvis sprayfärg. Det gäller också om falska vägmarkeringar försöker leda bilen av vägen, eller gps-signalerna störs ut.

– Det är klart, om någon lyckas störa bort gps-en samtidigt som man levererar en förfalskad signal som systemet accepterar så kan man kanske vilseleda bilen. Men nu pratar vi väldigt mycket besvär. Det verkar betydligt enklare att minera vägen om man vill åstadkomma skada.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här