Titta! Inga händer på ratten!

2012-01-25 06:00 Lars Anders Karlberg  

Nu släpper Volvo Personvagnar en film från testerna med tre personbilar som kör helt automatiskt i kolonn i 90 kilometer i timmen med bara 6 meters lucka. Och förarna har inte ens händerna på ratten.

För exakt ett år sedan gjordes det första försöket med fordonskolonner på Volvos testbana i Hällered utanför Göteborg. Då var det en personbil som automatiskt följde efter lastbil på sex meters avstånd.

Nu har man gjort lyckade provkörningar med tre personbilar bakom den ledande lastbilen och senare i år kommer att man köra med fyra personbilar i konvoj i 90 kilometer i timmen.

- Vårt mål är att hela fordonståget med fyra personbilar ska vara klart under hösten 2012, säger Erik Coelingh, teknisk projektledare vid Volvo Personvagnar.

Systemet är en utveckling av de adaptiva farthållare som Volvo Personvagnar redan tagit fram och som automatiskt håller ett visst avstånd till framförvarande bil.

Det nya är att även styrningen sköts automatiskt från ledarbilen så att förarna i de efterföljande bilarna kan släppa rätten och göra något annat – vilket de visar i filmen ovan.

Volvo Personvagnar är den enda personbilstillverkaren i det europeiska fordonstågsprojektet Sartre.

Vinsterna med Sartre-projektet, när det kan praktiseras i verkligheten, väntas bli 20 procent lägre bränsleförbrukning, bättre utnyttjande av vägarna, minskade restider och färre olyckor på grund av trötta förare.

Sartre-projektet

Sartre är en förkortning av Safe Road Trains for the Environment.

Sartre-projektet inleddes i september 2009 och kommer att pågå fram till hösten 2012.

Målet är att utarbeta strategier för fordonståg på offentliga motorvägar utan att man behöver förändra vägarna samt att utveckla tekniska lösningar för en prototyp till konvojsystem.

Projektet leds av Ricardo UK Ltd. Deltagande företag är Idaida och Robotiker-Tecnalia från Spanien, Institut für Kraftfahrwesen Aachen IKA från Tyskland samt SP Technical Reserach Institute, Volvo Personvagnar och Volvo Technology från Sverige.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt