Tillåtet fusk ger utsläppsrabatter

2015-09-25 15:45 Eddie Pröckl  
En testbil på dynamometer i labbmiljö.

Tillåtet fusk vid testtillfället är en orsak till att många europeiska bilar klarar miljögränser och får utsläppsrabatter.

På Transportstyrelsens testlabb i Jordbro utanför Stockholm tvingas teknikerna se på medan bilföretagen tejpar för alla skarvar i karossen för att minska luftmotståndet och sätter på däck med extremt litet rullmotstånd. Allt för att komma under den magiska gränsen för miljöbil.

-Det här har pågått sedan miljökraven skärptes. Tidigare var det ingen som höll på såhär, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

När beskattning kopplades till koldioxidutsläpp 2010 halverade bilföretagen på kort tid sin förbrukning. Industrin solade sig i glansen från denna ingenjörsbragd. Men hälften av ”ingenjörsbragden” utfördes med speciella smörjmedel, oljor, däck, pappskivor och en rulle tejp inför certifieringarna.

Anläggningen i Jordbro är ett av de europeiska testlabb som har till uppgift att testa och typgodkänna nya bilar som ska säljas i EU. Bilarna testas i en rigg med en rullande väg där bilen går igenom en bestämd körcykel. Bilföretagen ”konditionerar” här bilen inför det första testet, som handlar om att bestämma fordonets rullmotstånd och luftmotstånd. Det värdet styr i sin tur hur mycket den rullande vägen ska bromsa bilen i de fortsatta testerna. Det stor betydelse för förbrukningen. Den påverkas också av den inre friktionen i motorn som kan minskas med speciella oljor och smörjmedel.

-Dagens system tillåter stor flexibilitet på de här punkterna. Det finns inga krav att bilarna ska vara utrustade på samma sätt som när de ska rulla i trafik. Det är därför som förbrukning och utsläpp i verkligheten aldrig stämmer med det som bilen är typgodkänd för, säger Per Öhlund.

Bilföretagen utnyttjar den här luckan i regelverket för att komma undan koldioxidskatten.

Hur mycket siffrorna i testet skiljer mot verkligheten varierar mellan olika bilar. Transportstyrelsen uppskattar att ett snitt kan ligga mellan 10 och 30 procent. Den stora påverkan handlar om koldioxidutsläpp, men i dieselbilar påverkas även värdet för NOx och partiklar något.

Facit kommer när nya testregler införs 2017 och den här typen av konditionering inte längre blir tillåten. De nya testreglerna WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) ska också ändra en rad andra punkter där testkraven skiljer sig från verkligheten. En av dem handlar om temperaturen:

-Dieselbilar testas bara vid temperaturer mellan 20°C och 30°C. Därför behöver inte tillverkarna se till att förbrukning och utsläpp hålls nere vid lägre temperaturer, säger Per Öhlund.

Medeltemperaturen i Europa är 14°C. I Sverige ligger den mellan 12°C i söder, 8°C i mitten och runt 0°C längst i norr. Det innebär att bilarna släpper ut mer av allt, särskilt vid kallstarter.

I WLTP ska testemperaturen korrigeras till 14°C. Dessutom ska man göra tester med bilar som körs på riktigt i temperaturer mellan 7°C och 35°C. Hela testcykeln ska också bli tuffare och mer likna verklig körning.

WLTP går ut på att testvärdena ska bli mer lika det som händer när man kör i verkligheten. Tillverkarnas möjlighet till flexibilitet ska tas bort. Det innebär i sin tur att de fina utsläppsvärden som dagens teknik ståtar med kommer att justeras uppåt med 10-30 procent.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt