Fordon

Teslan designas om för svensk vinter

Ny Tekniks testbil blev överhettad när kylfläktarna beckades igen av snöslasket vid färden från Stockholm till Gullspång den 21 april 2010. Foto: Lars Anders Karlberg
Hans-Olof Nilssons Tesla Roadster Foto: Hans-Olof Nilsson

Den nordiska vintern med snö och slask har fått kylningen av elmotorn och kraftelektroniken  i Tesla Roadster att krokna. Det fick Ny Tekniks testförare erfara i våras. Nu designar Tesla om kylsystemet.

Publicerad

- Ja det stämmer. Kylfläktarna  till elmotorn och kraftelektroniken sitter mellan bakhjulen på Tesla Roadster. När det slaskar på de svenska vägarna beckar kylfläktarna igen och bilen stannar, säger Hans-Olof Nilsson, en av Sveriges mest erfarna Teslaägare.

Enligt Hans-Olof Nilsson är det bara kylfläktarna till elmotorn och kraftelektroniken som inte är anpassad till den svenska vintern. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här