Tesla och Volvo oeniga om självkörande bilars moral

2015-09-07 08:45 Helen Ahlbom  

Tesla menar att det svåraste med självkörande bilar är regelverket bakom styrsystemen, som fattar beslut om liv och död. Volvo håller inte med.

Peter Carlsson, logistikchef på Tesla, fick frågor om bolagets satsning på självkörande bilar, under konferensen Sthlm Tech Fest i veckan.

- Vi har förstås en grupp som jobbar med det. Alla nya bilar skulle kunna köra utan förare tack vare alla sensorer och kameror. Men det krävs förstås mer för att de också ska göra det, sa Peter Karlsson.

Erik Coelingh, som är teknisk specialist på Volvo personvagnar, håller inte med om att sådana beslut är det svåraste.

- Vår strategi är att bilen aldrig ska hamna i en situation där den tvingas välja att fatta den typen av moraliska beslut. Aldrig.

- Därför kommer de självkörande bilarna alltid att köra väldigt försiktigt. De kommer alltid hålla ett avstånd till framförvarande bil som är längre än bromssträckan.

Enligt Volvo kommer de självkörande bilarna aldrig att köra över 70 kilometer i timmen.

- Om en lastbil stannat vid vägrenen exempelvis, så att den självkörande bilen inte ser om det finns en potentiell fara på vägen framför, då ska den byta fil för att få bättre sikt eller sakta ned. Inte chansa och köra om i samma fil, säger Erik Coelingh.

Men det måste finnas situationer i omgivningen och tekniska fel på bilen som en självkörande bil inte kan förutse?

- Ja, men de är få. Om en fallskärmshoppare plötsligt landar framför bilen exempelvis. En extremt ovanlig händelse.

- Då ska bilen följa trafikreglerna, stanna i sin fil och bromsa så hårt den kan. Den ska inte fatta moraliska beslut. Samma gäller om något tekniskt fel inträffar som ingen kunnat förutse.

- Det kommer aldrig finnas en tabell som avgör om den självkörande bilen ska köra in i en Fiat eller Volvo.

Inte heller om bilen ska välja att köra på ett barn eller en traktor.

- Nej, bilen ska göra allt för att undvika de situationerna. Om något extremt ovanligt inträffar så ska den följa trafikreglerna, stanna i filen och bromsa så hårt den kan.

Erik Coelingh menar att den viktiga moraliska frågan är om samhället ska acceptera att det dör 30 000 i trafiken varje år i Europa, och ungefär lika många i USA, när det finns teknik - självkörande bilar - som kan minska det antalet radikalt.

Han jämför med vaccination, som används för att förhindra ett stort mänskligt lidande, trots att ett fåtal blir sjuka.

- Samma moraliska fråga gäller självkörande bilar. Ett fåtal nya döda skulle kunna bli resultatet av den nya tekniken, samtidigt som den förhindrar ett väsentligt större antal dödsolyckor.

Hur många av dagens 30 000 dödsolyckor om året som skulle kunna förhindras med självkörande bilar, vill inte Erik Coelingh försöka uppskatta.

- Vi vet inte. Men vi vet att nästan alla olyckor orsakas av människan. Så på pappret skulle minskningen bli stor, men vi måste kontrollera det i verkligheten.

Volvos försök Drive Me med självkörande bilar i Göteborg startar 2017. Någon gång under 2018 eller 2019 hoppas Erik Coelingh ha ett bra underlag. Han har höga förväntningar:

- Om vi bara skulle ha kommit ner från 30 000 till 3 000 dödsolyckor per år med bara självkörande bilar, så skulle jag bli besviken.

Läs mer i Ny Teknik: Robotbilens beslut om liv och död

 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt