Tesla kommer till Skandinavien

2009-10-23 09:22 Charlotta von Schultz  

Tesla, ett av världens mest haussade bilmärken, öppnar butik i Köpenhamn. 50 eldrivna sportbilar och 1000 personbilar om året hoppas man kunna sälja i Skandinavien.

Nu ger sig den amerikanska elbiltillverkaren Tesla Motors in på europamarknaden på allvar. Företaget har redan öppnat försäljnings- och servicecenter i London och i München, före nyår är det dags i Monaco och Köpenhamn om allt går enligt planerna. Även Amsterdam ska få en butik. I Sverige blir det ingen Teslabutik, men företaget startar ett samarbete med Morgan Sports Cars i Stockholm.

För att finansiera de nya butikerna i Europa, och även i Nordamerika, tog Tesla i mitten av september in motsvarande drygt 550 miljoner kronor.

Tesla Motors, som grundades 2003, har fått mycket uppmärksamhet för sin sportbil Roadster. Den har nu levererats till fler än 700 kunder, enligt företaget.

– Vi är i full produktion och tillverkar 20 till 25 bilar i veckan, säger Rachel Konrad som är talesperson.

Hon uppger att de första cirka 100 kunderna köpte bilen av miljöskäl eller av politiska skäl. Men numera är det framför allt sportbilsentusiaster som hostar upp 109 000 dollar i USA eller runt 1 miljon kronor i Europa.

Företaget utvecklar även en eldriven fyradörras personbil, en sedan. Den kallas Model S och ska kosta ungefär hälften så mycket som sportbilen Roadster. Företaget fick i somras förmånliga lån på motsvarande cirka 3,3 miljarder kronor av USA:s energidepartement som bland annat ska gå till att finansiera utvecklingen. 2011 räknar företaget med att börja tillverka Model S. Våren 2012 ska de första exemplaren levereras till europeiska kunder.

– Jag har cirka 200 reservationer för Model S i Skandinavien, skriver Esben Pedersen, säljchef i Europa, i ett mail till nyteknik.se.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt