Sverige ska bli bäst på elbilar

2008-09-16 14:50 Lars Anders Karlberg  

Det nystartade innovationsbolaget Sustainable Innovation ska göra Sverige till ett drömland för elbilar. Ett nät av laddningsstationer ska byggas upp de närmaste två åren. Energibolaget Fortum, som är en av grundarna, har redan börjat i Stockholm.

- Vi ska göra det intressant för biltillverkarna att kommat hit och testa sina elbilar i Sverige. Sverige behöver bygga ett nät av laddningsstationer i god tid innan laddhybridbilarna på allvar kommer ut på marknaden från 2011.

- Den dag som elbilarna börjar rulla på gatorna ska vi vara förberedda.

Det säger Patrik Nilsson, vd på det nystartade inkubator- och forskningsbolaget Sustainable Innovation Sust, till Ny Teknik.

Han beskriver Sust som ett "nationellt centrum för energieffektivisering i vardagslivet".

- Huvudsyftet är att bidra till utvecklingen av svenskt näringsliv och bidra till att ge Sverige ledningen inom energieffektivisering för bostäder, fastigheter och transportsektorn.

Vill locka världens elbilstillverkare
En infrastruktur för plug-in-bilar, i första hand i storstäderna, står högst på dagordningen.

- Sverige har en unik grundläggande infrastruktur genom tiotusentals motorvärmaruttag. Men vi behöver också bygga upp ett nät av laddningsstationer ”på stan”, säger Patrik Nilsson.

- Vi ska göra det intressant för biltillverkarna att komma hit och testa sina elbilar i Sverige, säger Patrik Nilsson.

Tusen elbilar ska testa systemet
Det första steget kan bli ett pilotprojekt med 50-100 elbilar där Sust och medlemsföretagen utvecklar och prövar olika laddstationer och löser betalnings- och finanseringsfrågorna.

I ett andra steg handlar det om uppemot 1 000 bilar och då ska man få ännu bättre svar på hur bilarna används och var man behöver ladda dem.

- Tänk om det här projektet innebär att Sverige blir den gynnsamma marknad som tillverkarna av elbilar och elhybridbilar söker och vi når en världsledande position som elbilsnation, säger Patrik Nilsson.

Maud Olofssons baby
Initiativtagare till Sustainable Innovation är näringsminister Maud Olofsson och hennes statssekreterare Ola Alterå tillsammans med Andres Muld på Energimyndigheten.

De har fått med sig ett dussintal företag, bland annat Fortum och Vattenfall, som medlemmar som betalar medlemsavgift för att ha möjlighet att lägga ut forskningsuppdrag på Sust.

Dessutom har Sust nio finansiärer inom den statliga sfären och universitetssfären.

Både inkubator och utvecklingscentrum
I nätverket finns också kända riskkapitalbolag och inkubatorföretag.

- Vi ska vara både ett inkubatorföretag med egna portföljbolag och ett utvecklingsbolag som arbetar på uppdrag av våra medlemmar. Vi ska ha en tydlig profil både som inkubatorföretag och som en organisation som kan driva stora strategiska projekt, säger Patrik Nilsson.

Just nu är man cirka 10 anställda, men Patrik Nilsson räknar med ett 80-tal personer till vintern i Amiralitetshuset på Skeppsholmen i Stockholm.

Stockholm testar laddningsbilar
Tillsammans med Stockholms stads miljöförvaltning testar energibolaget Fortum hur laddhybrider fungerar i stadsmiljö.

Man ska under kommande året utvärdera var det är bäst att ladda bilarna, hur man ska betala och vilka miljö- och säkerhetsaspekter man ska ta hänsyn till.

Fortum använder sedan våren 2008 fem egna laddhybrider i den dagliga verksamheten och fler elbilar är på ingång. Den första laddstolpen står förhoppningsvis på plats redan i höst.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt