Svenska professorer: så kan VW ha fuskat

2015-09-22 12:00 Charlotta von Schultz  

Kapad motoreffekt, senare insprutning eller ändrad avgasåterledning? Så tror två svenska fordonsprofessorer att Volkswagen kan ha fuskat med sina avgasvärden.

Volkswagens fusk med avgasvärden på dieselbilar i USA har chockat fordonsindustrin. Biltillverkaren har medgivit att programvaran för motorstyrning har manipulerats så att mätvärdena givit bättre värden vid miljömyndigheten EPA:s provtagningar än vid vanlig körning. Vilka parametrar de har mixtrat med är inte känt i dag. Men Ny Teknik har pratat med två fordonsprofessorer om tänkbara sätt att fuska vid en emissionsmätning.

- Jag tror att de kan ha sänkt motorns effekt. Då minskar både bränsleförbrukningen och emissionerna, säger professor Magnus Skoglundh på Chalmers kompetenscentrum för katalys.

Vid en emissionstest placeras bilen eller lastbilen på rullar i en testrigg. Sedan kör en förare fordonet enligt en väldefinierad körcykel. Den simulerar allt från kallstart till accelerationer på motorväg och startar och stoppar enligt ett bestämt mönster. Vid avgasröret mäts hela tiden de emissioner som det finns lagstadgade gränsvärden för: kväveoxider (NOx), kolväten, koloxid och partiklar.

Ingemar Denbratt, professor i förbränningsmotorteknik på Chalmers, betonar att han inte vet hur Volkswagen har fuskat. Men han tror att bilen på något sett själv har känt av att den befinner sig i testriggen och kör certifieringscykeln. Då kan den ha bytt sina förprogrammerade parametrar, exempelvis tidpunkten när diesel sprutas in i motorns cylinder.

- Om man senarelägger insprutningstiden så sjunker kväveemissionerna rejält. Samtidigt drar bilen då mer bränsle, och det vill man ju inte vid verklig körning, säger Ingemar Denbratt.

En annan möjlighet är att öka återcirkulationen av avgaser. Den så kallade EGR-mängden, exhaust gas recirculation, styr hur mycket avgaser som leds tillbaka till insugningssidan för att minska syremängden i cylindern och sänka temperaturen vid förbränningen. Även det sänker kraftigt emissionerna av  kväveoxider.

Båda professorerna är mycket förvånade över avslöjandet.

- Det är häpnadsväckande att en så stor biltillverkare vågar göra så här. Helt otroligt, säger Magnus Skoglundh.

Ingemar Denbratt berättar att det inte är första gången det fuskas vid emissionsmätningar. För cirka 20 år sedan hade en biltillverkare satt sensorer på motorhuven som bytte inställningar när man öppnade luckan.

- Så det här är inget nytt fenomen. Men de krävs säkerligen mycket mer sofistikerade metoder i dag, säger han.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt