Fordon

Svenska professorer: så kan VW ha fuskat

Foto: Gene J Puskar
Magnus Skoglundh.
Ingemar Denbratt

Kapad motoreffekt, senare insprutning eller ändrad avgasåterledning? Så tror två svenska fordonsprofessorer att Volkswagen kan ha fuskat med sina avgasvärden.

Publicerad

Volkswagens fusk med avgasvärden på dieselbilar i USA har chockat fordonsindustrin. Biltillverkaren har medgivit att programvaran för motorstyrning har manipulerats så att mätvärdena givit bättre värden vid miljömyndigheten EPA:s provtagningar än vid vanlig körning. Vilka parametrar de har mixtrat med är inte känt i dag. Men Ny Teknik har pratat med två fordonsprofessorer om tänkbara sätt att fuska vid en emissionsmätning.

- Jag tror att de kan ha sänkt motorns effekt. Då minskar både bränsleförbrukningen och emissionerna, säger professor Magnus Skoglundh på Chalmers kompetenscentrum för katalys.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här