Super-maglev siktar på 3000 km/h

2014-05-15 14:21 Håkan Abrahamson  

Kinesiska svävtågsutvecklare siktar mot en magnetsvävare som i vacuumrör kör 3000 km/h.

Under ledning av doktor Deng Zigang vid Southwest Jiaotong University togs första steget mot det supersnabba maglevtåget i mars förra året då man testade framdrivning med högtemperatursupraledare.

Testkörningen gjordes på universitetets ovala testbana med radien 6 meter och hastigheten begränsad till 25 km/h.

Proven utföll till belåtenhet och man har nu gått in i nästa fas - att testa tåget i vacuum.

Världens enda kommersiella magnetsvävtåg körs i dag i Shanghai i Kina på en ca 30 km lång bana till stadens internationella flygplats. Det kommer under färden upp i maxhastigheten 430 km/h.

Deng Zigang kommenterar det magnetsvävtåget så här:

- Vid hastigheter över 400 km/h går mer än 83 procent av framdrivningsenergin åt till att övervinna luftmotståndet. Dessutom orsakar mötet mellan fordon och luften ett buller som är högre än 90 decibel.

Lösningen är enligt Zigang att låta ett supersnabbt maglevtåg färdas i en miljö med reducerat luftmotstånd. I den tub som byggts kring testbanan på universitetet har han lyckats sänka lufttrycket till en tiondel av atmosfärstrycket vid havsnivå.

I denna testbana kallad ET HTS Maglev (Evacuation Tube Hight Temperature Superconducting) har ett magnetsvävfordon accelererats till 50 km/h - utan passagerare.

Deng Zigang styr fordonet med en fjärrkontroll. På sikt hoppas Zigang att ett sådant transportsystem kan nå hastigheter på 3000 km/h.

- Det kan vara användbart för att få iväg militära pjäser eller rymdfarkoster, tänker sig Deng Zigang.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt