Stockholm öppnar för spårvagn i innerstaden

2008-08-01 12:04 Håkan Abrahamson  
Idébild från Alstom med spårvagn nära Sergels Torg

Stockholms lokaltrafikbolag SL öppnar nu åter för att använda spårvagnar i Stockholms innerstad. I en annons inbjuder man till anbud på bygge, underhåll och drift av en lång spårväg genom staden.

Redan tidigare har SL gått ut med en anbudsförfrågan om förlängning av den 3,3 km långa museispårväg som i flera år förbundit Djurgården med Norrmalmstorg. Det rörde sig om en kort förlängning på några kilometer fram till Stockholms Central.

Men i dagens inbjudan till spårvagnskoncession har sträckningen utökats avsevärt.

Nu handlar det om en spårväg som västerut sträcker sig förbi centralstationen över till stadsdelen Kungsholmen, upp mot Fridhemsplan och sedan vidare till Lindhagen vid Hornsbergs strand.

Österut (etapp 2) är spårvägen tänkt att fortsätta utmed Strandvägen förbi Djurgårdsbron, vidare förbi Radiohuset ut över Gärdet, via Frihamnen/Värtahamnen till Ropsten i Hjorthagen.

I cityområdet kring Sergel torg kan både förstärkningsarbeten och tätningsarbeten behöva utföras, bedömer SL. En ny spårvagnsdepå för upp till 25 vagnar kan behöva byggas. Temporärt kan den nuvarande Alkärrshallen på Djurgården användas.

Målet är att trafiken ska komma igång andra halvåret 2011.

Stockholms stad, landstinget och SL är överens om att spårvagnar kan minska på trafiktrycket i staden, eftersom de har större kapacitet än bussar, kommenterar Gisela Poellinger på SLs presstjänst.

En spårvägstillverkare som tidigare visat intresse för att utöka Stockholms spårvägsnät är Alstom.

Lars Kleppe är nytillträdd vd för transportsektorn inom Alstom. Han har semester när Ny Teknik når honom och säger att inte har hunnit sätta sig in i ärendet, men att det låter intressant.

Anbudstiden går inte ut förrän 30 april 2009, så han och andra aktörer har tid att räkna på affären.

Förutom Alstom tillverkar även Bombardier och Siemens moderna spårvagnar.

Spårvagnsnätet i Stockholms innerstads lades ner vid högertrafikomläggningen i september 1967. Spårvagnen har dock återkommit i de s k tvärbanorna på flera håll utanför cityområdet.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt