Stirlingmotorn åter till Sverige - största fabriken byggs i Åmål

2008-08-19 07:34 Lars Anders Karlberg  

Ett nytt svenskt miljöteknikföretag ska bygga upp en storskalig tillverkning av solkraftverk i dalsländska Åmål. Hjärtat i solkraftverket är en 9 kW Stirlingmotor som drivs av värmen från solen.

Redan i höst startar en småskalig serietillverkning av Stirlingmotorer och solkraftverk i Åmål samtidigt som bygget av en helt ny fabrik påbörjas.

Åmåls kommun, som blev av med en hel del industrijobb när Electrolux och Nilfilsk lade ned tillverkningen av dammsugare och industritvättar, ser en möjlighet till nya arbetstillfällen.

När den nya fabriken står klar om drygt ett år ska produktionen öka från cirka 1000 motorer och kraftverk per år till 10.000. Uppemot tusen nya arbetstillfällen skapas, enligt Lars Linde.

- Vi blir världens största producent av Stirlingmotorer, säger Lars Linde, initiativtagare till det nya miljöteknikbolaget Cleanergy, som till en del finansieras av investmentbolaget Dynamic Holding i Göteborg.

Lägre energikostnad än annan solteknik
Lars Linde och hans partners i Cleanergy är alla erfarna industrimänniskor som satsar sin prestige och sitt kunnande på att bygga upp en svensk serietillverkning av solkraftverk och små Stirlingmotorer.

- Våra solkraftverk ger väsentlig lägre energikostnader än de solkraftverk som drivs av högtrycksånga eller solkraftverk som drivs med solceller, säger Lars Linde till Ny Teknik.

- Vi ser också en stor marknad för små Stirlingmotorer i Europa där man i dag värmer husen med naturgas. Genom att koppla en Stirlingmotor husets värmesystem, boiler, får man el på köpet, säger han.

Kan drivas med all sorts bränsle
I branschen kallas Stirlingmotorn för ”pig”.

- Den är en allätare. Eftersom den drivs av värme är inget energislag uteslutet – solenergi, biomassa eller naturgas, säger Lars Linde.

Så här fungerar Cleanergys solkraftverk.

Solparabolen koncentrerar solstrålningen mot en Stirlingmotor som går igång av värmen från solpanelen. Stirlingmotorn i sin tur driver en generator som ger elektriskt ström.

Det är det som är själva Stirlingprincipen, gas som hettas upp till 600 grader och sedan kyls ned till 70 grader får motorn att gå, tyst och utsläppsfritt.

Hela paketet ryms i en container
Hela kraftmodulen med motor och generator sitter upphängd framför centrum av solparabolen. Den är ungefär en kubikmeter stor och väger 250 kilo.

Den 50 kvadratmeter stora solparabolen är uppbyggd av 16 stycken tre meter långa paneler.

- Allting - paneler, motor och generator - ryms i en 20-fotscontainer och kan lätt fraktas vart som helst. Vi har redan kontakt med intressenter i Grekland, Spanien, Egypten, Indien, Kina, Kuwait och Dubai, säger Lars Linde.

Från radiogenerator till solkraftverk
Alltsedan den skotske prästen Robert Stirling uppfann sin värmemotor för snart tvåhundra år sedan, har den lockat och gäckat såväl tekniker som finansiärer.

Men nu kanske Stirlingmotorn äntligen får sin plats i solen. Högt över marken, i fokus på en tio meter stor spegel, ska den tuffa på och göra el av solvärme.

Förhoppningarna och visionerna om den ”perfekta” motorn är fortfarande lika stora som när Robert Stirling och hans bror, ingenjören James, byggde den första varmluftsmotorn för snart två sekler sedan.

Ritningarna hamnade i Sverige
Och nog behövs det kraft från ovan för att få igång prästens gamla svårstartade motor. Philips gjorde det första, stora startförsöket under andra världskriget.

Den tysta motorn skulle driva generatorer till militärens radioapparater. Men freden kom, liksom annan bättre teknik.

Tjugo år senare dök ritningarna upp i Sverige.

Den avgasfria motorn var perfekt för gruvfordon, tänkte man, och den svenska staten plockade fram en miljard för att sätta fart på motorn. Men återigen visade sig annan teknik vara bättre.

Den tysta motorn, med sina stora värmeförluster, kunde kanske ge el och värme i husbilar, tänkte man på svenska United Stirling som tagit över patenten från Malmfonden. Men oljekrisen kom och husbilarna stannade, likson Stirlingmotorn.

Då gick turen till Televerket och FFV. Resultatet blev två stycken generatorkärror drivna av en förenklad version av Stirlingmotorn. Undrar var de står parkerade idag?

Passade perfekt för Kockums ubåtar
Visserligen var motorn stor, dyr och komplicerad, men den var ju "perfekt". Kanske något för militären?

Kockums monterade Stirlingmotorn i sina ubåtar, och för första gången gjorde den succé. Storlek, kostnader och underhåll spelade ingen roll. Den tysta driften, de små utsläppen och den luftoberoende förbränningen betydde mer.

Och faktiskt; Stirlingmotorn är idag ett av Kockums främsta försäljningsargument för sina ubåtar!

På sjuttiotalet var resten av ritningarna och rättigheterna till salu.

Flygplanstillverkaren McDonnell Douglas nappade på erbjudandet och tänkte sig att Stirlingmotorn skulle passa för att driva generatorn i ett solkraftverk.

Solkraftverk nyckeln för den svårstartade motorn
Sedan har inget hörts. Inte förrän för tre år sedan, då affärstidningen Fortune pekar ut den soldrivna Stirlingmotorn som 2000-talets energitekniska framtidshopp.

Ett litet nystartat amerikanskt företag, SES (Stirling Energy Systems), utsågs av tidningen till ett av världens tjugofem mest hoppingivande avknoppningsföretag.

Och nu ska det svenska företaget Cleanergy göra samma sak som SES håller på med - solpaneler som driver en Stirlingmotor som driver en generator som ger elektrisk ström.

SES amerikanska motor är på 25 kW medan Cleanergys motor, som utvecklats i Tyskland och Schweiz, bara är på 9 kW.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt