Fordon

Spelet som fick Thyssen Krupp att ge upp Sverige

A26. Foto: Illustration Kockums
Hans ­Christoph Atzpodien. Foto: Thyssen Krupp
Saabs vd Håkan Buskhe är nu på väg att få in ubåtstillverkning i sitt företag. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Monica Kleja.
I Kockum Maskins leanarbete har flera processer effektiviserats. På Rune Bachs arbetsstation har maskinerna flyttats intill varandra så att han slipper gå långa sträckor mellan dem. Foto: Franz Feldmanis
Annelie Harrysson är produktions- och logistikansvarig. För att bli mer effektivt har företaget automatiserat monteringen av vissa detaljer. Foto: Franz Feldmanis
Vd:n Mats Malmqvist hoppas att den värsta delen av krisen är över. Foto: Franz Feldmanis
Mikael Olsson gör fixturer i cad tillsammans med tekniker. Under ­återhämtningen efter den värsta krisen har han fått hålla hög takt. Foto: Franz Feldmanis
Enligt Kockums ledning är robotisering en viktig del av företagets leanarbete. Från vänster: Mikael Nilsson, marknadsansvarig, Annelie Harrysson, produktionsansvarig och Carl-Johan Callberg, teknikansvarig. Foto: Franz Feldmanis

ANALYS. Saab är på god väg att ta över Kockums från tyska Thyssen Krupp. Avgörande för vändningen var att ubåtsingenjörerna lämnade Kockumsskutan och gick till Saab.

Publicerad

I flera månader i höstas försökte Saab få köpa Kockums och nå en uppgörelse med Thyssen Krupps förhandlare Hans Christoph Atzpodien, ordförande för affärsområdet Industrial Solutions – men utan att lyckas.

Gång på gång blev Saabs delegation avspisad när man uppvaktade den tyska koncernen. Men så började Kockums ubåtsingenjörer i Malmö att lämna sina anställningar i rask takt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här