”Snösmältaren är en miljöbov”

2013-03-01 07:00 Linda Nohrstedt  

Trafikverket hoppas att den nya gigantiska snösmältaren ska rädda järnvägstrafiken under vintrarna. Men nu kritiseras maskinen för att vara en miljöbov.

Den tekniske konsulten Mats Mattsson, med tio år som provningsingenjör på Volvo Lastvagnar, upprörs över Trafikverkets val att smälta snön.

– Det här går stick i stäv med våra klimatmål, säger han.

Den nya spårbundna snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 har utvecklats av Trafikverket och Railcare. Den är avsedd för strategiska bangårdar och har den här vintern främst körts i Hallsberg.

Maskinen borstar in snön i en förbränningskammare, som drivs av diesel, och smältvattnet samlas i en tankvagn som sedan töms i dagvattensystemet.

Det är framför allt koldioxid­utsläppen från dieselbrännaren och smältvattnet som oroar Mats Mattsson.

Trafikverket och Railcare har utgått ifrån att snön på bangårdarna är ren och skulle hamna i dagvattensystemet förr eller senare ändå. Därför har man ansett att några analyser av smältvattnet inte behövs.

Men enligt Ulf Mohlander på Stockholms stads miljöförvaltning är det möjligt att vattnet innehåller koppar som slits loss från kontaktledningarna. Han tycker att man borde undersöka om smältvattnet innehåller koppar eller polyaromatiska kolväten.

– Koppar är skadligt för vattenlevande organismer, och våra halter i Stockholm ligger tidvis i närheten av skadliga nivåer, säger han.

När Ny Teknik börjar ställa frågor om smältvattnet ändrar sig Trafikverket. Nu har en analys av smältvattnets innehåll beställts, trots att man tidigare menade att det var slöseri med skattemedel.

– Du har ställt frågan och även and­ra har ställt frågan. Vi tänkte att det varken är svårt eller kostsamt att göra det, säger Yngve Handspik, produktionsutvecklare på Trafikverket.

Resultatet av analysen är ännu inte färdigt.

När det gäller koldioxidutsläppet har Mats Mattsson räknat ut att snösmältaren borde släppa ut ungefär 3 900 ton koldioxid per säsong. Det är en hyfsat korrekt siffra, enligt Railcare, men nu räknar man med att utsläppen kommer att halveras eftersom man ska använda tillsatsen Euro Ad för att dieseln ska förbrännas mer effektivt.

Mats Mattsson anser att snösmältaren borde omarbetas till en maskin som komprimerar snön och har själv utvecklat en teknik för att snabba på komprimeringsprocessen. Han vill inte avslöja detaljerna, men hävdar att den metoden skulle bli ”näst intill koldioxidneutral”. Nu ska han diskutera sina idéer med Railcare.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt