Slutbud på Saab direkt efter påsk

2012-04-03 10:37 Lars Anders Karlberg  

Det är bara turkiska Brightwell som hoppat av budgivningen om Saab Automobile. Kvar är en handfull spekulanter som måste lämna sina slutbud senast tisdag nästa vecka. Det sa konkursförvaltarna vid en presskonferens på tisdagen.

Konkursförvaltarna Anne-Marie Pouteaux och Hans Bergqvist höll i morse sitt vanliga tisdagsmöte med pressen över telefon.

Men på frågorna om vilka som lagt bud på hela eller delar av Saab Automobile höll de sina kort tätt intill kroppen och nämnde inga namn utöver Brightwell.

Den enda uppgiften som kom fram om spekulanterna var att det rör sig om en handfull företag som alla är intresserade av att tillverka bilar med Saabs teknik och att de måste lägga sina slutbud senast på tisdag den 10 april.

Den mest kända spekulanten, som självt bekräftat sitt intresse är den kinesiska fordonstillverkaren Youngman.

Youngman var på väg att ta över Saab Automobile redan före konkursen den 19 december förra året och då gick in med pengar för att hålla Saab vid liv.

Youngsmans vd Rachel Pang har i flera intervjuer med svensk press sagt att Youngman är berett att investera stora pengar i produktionen av Saab-bilar.

I övrigt är det mest gissningar om vilka som bjuder på Saab Automobile.

Ett namn som varit på tapeten är den indiska stadsjeeptillverkaren Mahindra & Mahindra. Enligt Trollhättetidningen TTEla ligger Mahindra bra till, trots att företagets dåvarande svenska talesperson Lars Carlström i vintras nobbades ett möte med konkursförvaltarna på grund av tidigare relationer med den omdiskuterade ryske bankiren Vladimir Antonov.

Men TTEla skriver att Mahindra har bekräftat sitt intresse och varit på plats och studerat fabriken i Trollhättan.

Däremot var spekulationerna om att den indiska biljätten Tata Motors lagt ett bud felaktiga. I varje fall har Tatas styrelseordförande Ratan Tata förnekat att man lagt ett bud.

Enligt TrollhättetidningenTTEla finns det nu ett eller rent av två kinesisk-japanska konsortier med i bilden.

Det ena skulle bestå av kinesiska Baic och japanska Panasonic och enbart handla om elbilsteknik och varumärket Saab.

Baic är det företag som köpte pressverktygen till den gamla modellen av Saab 9-5 och som har ett samarbete med Saab Automobiles förra ägare GM.

Det andra företräds av det svenska konsultföretaget Springtime som har stark förankring i Kina och Japan men vilka som ingår är okänt.

- Jag kan bekräfta att vi företräder uppdragsgivare som har intresse av Saab. Mer än så kan jag inte säga, säger Springtimes vd Maria Arnholm till TTEla.

Möjligen är det bara ett kinesiskt-japanskt konsortium och inte två. Uppgifterna är vaga.

På tisdag blir bouppteckningarna klara i de tre Saabföretag som satts i konkurs.

Enligt konkursförvaltarna uppgår skulderna till 12-13 miljarder kronor medan tillgångarna bara är en bråkdel av det.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt