Fordon

Skräckkultur bakom VW-skandalen

Volkswagens vd Martin Winterkorn. Foto: TT

Det är inte Volkswagens ledning som har beordrat fram fusket, men genom att ställa för höga krav och inte tillåta misslyckanden har man skapat en skräckkultur som bidragit. Det blir allt tydligare vartefter utsläppsskandalen i världens största bilföretag rullas upp.

Publicerad

I slutet av oktober fick en av ingenjörerna vid Volkswagens forskning och utveckling i Wolfsburg nog av livet som fuskare. Han tog kontakt med företagets nya ledning och berättade att han och hans kolleger inte klarat att pressa ner bränsleförbrukningen i den takt som krävdes. Så de fuskade. De uppgav en lägre siffra än den verkliga, och sedan riggade de bilarna så de skulle klara typgodkännandetestet. Flera bekännelser följde.

Deras chefer hade gett dem ett värde att utgå ifrån, som de fått från högsta ledningen. Vd Martin Winterkorn hade vid bilsalongen i Geneve i mars 2012 offentligt meddelat att Volkswagen skulle sänka förbrukningen med 30 procent till 2015. Han hade inte besvärat sig med att kolla om det var möjligt, utan det var bara så det skulle bli. Och några motsägelser var inte välkomna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här