Skräckkultur bakom VW-skandalen

2015-11-10 12:50 Eddie Pröckl  
Volkswagens vd Martin Winterkorn. Foto: TT

Det är inte Volkswagens ledning som har beordrat fram fusket, men genom att ställa för höga krav och inte tillåta misslyckanden har man skapat en skräckkultur som bidragit. Det blir allt tydligare vartefter utsläppsskandalen i världens största bilföretag rullas upp.

I slutet av oktober fick en av ingenjörerna vid Volkswagens forskning och utveckling i Wolfsburg nog av livet som fuskare. Han tog kontakt med företagets nya ledning och berättade att han och hans kolleger inte klarat att pressa ner bränsleförbrukningen i den takt som krävdes. Så de fuskade. De uppgav en lägre siffra än den verkliga, och sedan riggade de bilarna så de skulle klara typgodkännandetestet. Flera bekännelser följde.

Deras chefer hade gett dem ett värde att utgå ifrån, som de fått från högsta ledningen. Vd Martin Winterkorn hade vid bilsalongen i Geneve i mars 2012 offentligt meddelat att Volkswagen skulle sänka förbrukningen med 30 procent till 2015. Han hade inte besvärat sig med att kolla om det var möjligt, utan det var bara så det skulle bli. Och några motsägelser var inte välkomna.

För ingenjörerna var det bara att jobba baklänges utifrån den beställda förbrukningen. Först med motorn och bilen. Sedan med alla tillåtna metoder kring testet. Det räckte inte, de måste komma längre. För de fick inte, de vågade inte misslyckas.

Läs mer: Ny Teknik reder ut vad VW-skandalen handlar om

För att förstå vidden av deras problem behöver man veta att ett certifieringstest tillåter väldigt mycket som för en vanlig människa framstår som fusk. Det är tillåtet att använda specialdäck och speciella smörjmedel som sedan inte används i verkligheten, tejpa för alla springor i karossen, ta bort backspeglarna, lätta bilen och stänga av alla kringsystem. Testet kan ske vid en gynnsam temperatur som sällan förekommer i verkligheten (20-30°C) och körcykeln är inte direkt utmanande.

Vad mer finns att göra? Det fanns några möjligheter, för testarna på Kraftfahrt-Bundesamt, KBA (tyska transportstyrelsen) var kända för att inte dubbelkolla allt vid ett typgodkännande. De litade på de stora bilföretagen. Så ingenjörerna jobbade vidare. Blandade diesel i motoroljan för att den skulle bli mera lättflytande. Pumpade däcken till över 3,5 bar för att de skulle rulla lättare. Till slut nådde de sitt värde. De författade en testrapport som de skickade till KBA.

Enligt regelverket skulle nu KBA göra ett eget test och kontrollera alla ingångsvärden, bland annat lufttrycket. Just lufttrycket i däcken måste vid testet motsvara det som rekommenderas till konsumenten. Visserligen finns en liten flexibilitet: om det anges ett intervall till konsumenten, exempelvis 2,0-2,5 bar beroende på om bilen är lätt eller tungt lastad, får man använda det högre värdet vid certifieringen. Men inte ett bar extra.

Men KBA kollade inte.

Enligt de bekännande ingenjörerna började fusket med förbrukningssiffrorna 2013. Det var då de insåg att de inte skulle klara ledningens krav, samtidigt som de inte vågade säga sanningen. De talar nu om en flerårig skräckkultur i Wolfsburg, där ledningen helt enkelt straffade den som inte lyckades.

Läs mer: EU tappar förtroendet för nationella avgastester

Hittills har ett tiotal ingenjörer medgett att de har varit delaktiga i förbrukningsfusket. Det är fortfarande oklart vilka som kan tvingas lämna företaget. Med ett undantag: han som bekände först får stanna. Nye koncernchefen Matthias Müller försöker skapa en bättre företagskultur, med mer öppenhet och mindre medlöperi. Och den som tagit ett så modigt steg ska inte bestraffas, meddelar koncernledningen.

Källor: Volkswagen, Wirtschaftswoche, Bild am Sonntag, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Der Spiegel, Transportstyrelsen.

Störst fusk med Bluemotion

  • Volkswagens beteckning Bluemotion används för att dels för den snålaste varianten av en modell, exempelvis Polo Bluemotion, dels som namn på en optimeringsteknik för att samtidigt minska bränsleförbrukning och utsläpp. Det är också där det har krävts mest ingenjörsfusk för att klara VW-ledningens mål.
  • Enligt uppgifter i tyska tidningar drar Bluemotion Polo 18 procent mer bränsle än vad som påstås i typgodkännandet, Golf drar cirka 15 procent mer än i typgodkännandet. De siffrorna relaterar till ett korrekt genomfört typgodkännande, där resultatet i sig brukar ligga mellan 20 och 40 procent från verkligheten.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt