Fordon

Självkörande bilar känsligast för hackning

"Det finns inga helt säkra system", säger Richard Widh på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Publicerad

Självkörande bilar behöver massor av sensorer för att hålla koll på vägen och trafiken. Via antenner kommunicerar bilarna med navigationssystem med servicefunktioner i molnet och ibland med en ägare som vill att bilen ska åka och parkera sig själv. Allt det där är öppningar som hackare och sabotörer kan försöka använda för att störa och ta kontroll över bilarna.

– Förutom att självkörande bilar har fler öppningar mot omvärlden är systemen mycket mer komplexa än i vanliga bilar. Hela förarfunktionen har tagits över av datorer och ju större system, desto större risk, säger Richard Widh, som är senior teknisk handläggare på verksamheten för samhällets informations- och cybersäkerhet på MSB.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här