Fordon
Scanias motorer har blivit snålare
Scania har sänkt förbrukningen i sina dieselmotorer till den nya lastbilen. Runt hörnet väntar anpassning till alla typer av biobränslen, och i förlängningen elektrifiering.
Scanias nya lastbilsgeneration har sänkt bränsleförbrukningen med fem procent. Två procent kommer med sänkt luftmotstånd i och med den nya formen. Tre procent ligger i motorn.
– Det handlar inte om nya motorer, utan att vi trimmat hela vårt befintliga motorprogram, säger Lars Bygdén, projektledare för Scanias nya lastbil.
På Scania kallas detta ofta för ingenjörsgnet, de ständiga förbättringar som ska leda till snålare motorer och bättre bilar. Här ingår omarbetade förbränningsrum och nya insprutare som man räknar med ger 0,2 till 0,5 procents besparing. Motorerna får högre arbetstemperatur och termostatstyrd oljekylning kan ge 1 procent, direktdrivning av kylfläktarna ger ytterligare något. Men förbättringarna i motorn förutsätter också ändrad yttre design.
– Ett av kraven från motorutvecklarna var att vi skulle bredda öppningen i fronten, för att få in mer luft och effektivare kylning. Det har naturligtvis påverkat formen och utseendet på hela bilen, säger Lars Bygdén.
Den sänkta förbrukningen gäller både de raka sexcylindriga 13-litersmotorerna och V8:orna på 16 liter. Förutom diesel går alla motorerna även att köra med upp till 100 procent biodiesel HVO, som kemiskt är i princip identisk med vanlig diesel. Den största uppdateringen är på 13-litersmotorn, som får en ny toppversion med 500 hästkrafter.
Så småningom kommer Scania också att släppa motorer för andra bränslen, som biodiesel FAME och RME (baserad på rapsolja), natur- eller biogas och etanolbränslet ED95. I förlängningen väntar hybridisering och elektrifiering.
– Vi har förberett den nya bilaren för hybridisering och eldrift. När vi har gjort layouten har vi ”packningssäkrat”, det vill säga avsatt plats för en elmaskin, säger Lars Bygdén.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!