Fordon

Säkerhetsexperten: Flygsäkerhet hänger på personalen

Egyptiens premiärminister Sherif Ismail, till höger, besöker Hassana i Egypten där det ryska passagerarplanet kraschade efter ett nu bekräftat terrordåd. Foto: TT
Dan Larsson
Tavla med inställda flighter från Sharm el-Sheik efter flygkraschen. Foto: Dmitry Lovetsky

Moderna säkerhetssystem är inte bättre än personalen som sköter dem. Med det sagt har flygplatser i EU en mycket hög säkerhet. All personal kontrolleras på samma sätt som passagerarna, säger flygsäkerhetsexperten Dan Larsson till Ny Teknik.

Publicerad

Efter attentatet mot det ryska passagerarplanet över Sinai för några veckor sedan har två anställda på flygplatsen i Egyptiska Sharm el-Sheik gripits, misstänkta för att ha hjälpt till att placera en bomb på planet.

Hur kan det vara möjligt med moderna säkerhetssystem?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här