Saabs nya axel - en revolution

2010-10-05 23:00 Norbert Andersson  

Fyrhjulsdriftens motsvarighet till bokhyllan Billy. Så kan man sammanfatta den elektriska fyrhjulsdrivning som utvecklats vid Saab och som nu ska föras ut över världen via miljardföretaget American Axle.

<p>Billigare, lättare, flexibel, enkel att installera, med standardiserade komponenter och konstruerad för att passa de flesta. </p> <p>Alltså bilvärldens motsvarighet till Ikeas bokhylla Billy. </p> <p>Så kan man beskriva den nya elektriska bakaxel som har utvecklats vid Saab och som blir stommen i ett nytt utvecklingsbolag, EAAM Driveline Systems. Syftet är att erbjuda all världens biltillverkare ett miljöanpassat och mer funktionellt alternativ till dagens mekaniska fyrhjulsdrivning. </p> <p>Systemet bygger på en eldriven bakaxel som förbättrar bilens väghållning och ger extra kraft vid acceleration. Det har utvecklats av Saab i största hemlighet sedan 2007.</p> <p>- Det här är större än turbon och allt annat som Saab har utvecklat, säger ingenjören Erik Sten, som varit med från början.</p> <p>Anders Tysk, tidigare utvecklingsansvarig för fyrhjulsdrift inom GM, har lett projektet. </p> <p>Han målar upp en bild av svenska ingenjörer som förser bilar över hela världen med den nya fyrhjulsdriften. Första leveransen går till nästa generation av Saab 9-3 om cirka två år.</p> <p>Marknaden för fyrhjulsdrivning har vuxit för varje år sedan lanseringen av sportbilen Audi Quattro 1980. </p> <p>I dag erbjuder i stort sett alla biltillverkare fyrhjulsdrivna bilar.</p> <p>I många av dem kommer den enhet som fördelar kraften mellan fram- och bakhjul från svenska Haldex.</p> <p>Fyrhjulsdrivning fördubblar bilens väggrepp på besvärliga vägbanor och ger bättre framkomlighet på snöklädda uppförsbackar - inte minst om bilen drar ett släp. </p> <p>De mest avancerade systemen fördelar även extra kraft till just de hjul som behöver det mest, exempelvis ytterhjulen i en kurva.</p> <p>Nackdelen är att den mekaniska kraftöverföringen mellan fram- och bakhjul ökar vikten med upp till 100 kg. </p> <p>Dessutom ger den friktionsförluster. Sammanlagt ger det i praktiken runt 10 procent högre bränsleförbrukning.</p> <p>Saabs modell är betydligt lättare. Mindre än 60 kg, inklusive elektronikbox och batteri. Den reagerar snabbare än mekaniska system, vilket ökar säkerheten. Dessutom hjälper den föraren att hålla rätt kurs på hala vägar genom individuell styrning av vridmomentet (torque vectoring). Men den kanske största fördelen är att den sänker förbrukningen.</p> <p>Jämfört med en mekanisk fyrhjulsdrivning sparar man mellan 14 och 30 procent, hävdar Magnus Rydell som är marknadschef för EAAM.</p> <p>Besparingen beror på att elmotorn ger extra kraft vid accelerationer och återvinner bromsenergi. På så vis kan bilens förbränningsmotor krympas en aning utan att bilens prestanda minskar.</p> <p>Begränsningen med den elektriska bakaxeln ligger i motorns effekt, som inledningsvis ligger på 15 kW. Men det räcker mer än väl för alla situationer som normalbilisten kan råka ut för, menar Anders Tysk.</p> <p>- Systemet är inte bara en ersättare till mekanisk fyrhjulsdrift, utan också grunden till framtida drivlinor med helt nya funktioner, säger Anders Tysk.</p>

Bolag i Trollhättan sköter utveckling

  • Sedan 1 oktober utvecklas och marknadsförs bakaxeln av ett nytt bolag i Trollhättan, kallat EAAM Driveline Systems, som till två tredjedelar ägs av den stora underleverantören av drivsystem American Axle & Manufacturing och till en tredjedel av Saab Automobile.
  • Här ska inledningsvis ett 40-tal personer arbeta med utveckling.
  • Själva tillverkningen av färdiga system sker vid någon av American Axles fabriker.
     
  • En av de drivande bakom fyrhjulssystemet är Peter Johansson, utvecklingsingenjör vid Saab. Hans far, Sigge, utvecklade under sin tid som rallyförare den koppling som är grunden till Haldex fyrhjulssystem.
  • Nu har alltså sonen utvecklat något som blir Haldex kanske tuffaste konkurrent.

Nya axeln kommer i Saabs 9-3-elbilar

  • Den Saab-utvecklade bakaxeln kommer med all sannolikhet även att placeras i några av det 70-tal bilar som Saab konverterar till eldrift i ett projekt tillsammans med bland andra Boston Power.
  • Elbakaxeln kan även vara ensam drivkälla i små eldrivna stadsfordon.
  • Det går också att sätta en större motor på elbakaxeln, ungefär som Volvo planerar att göra med en kommande hybridversion av V60. Men då ökar pris och vikt.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt