Saabs Neuron äntligen i luften

2012-12-04 09:21 Lars Anders Karlberg  

Saabs prestigeprojekt Neuron har nu flugit för första gången. Allt gick bra rapporterar Saab som tar med sig den nya smygtekniken till nästa generation av stridsflygplanet Gripen.

Neuron är Europas första stora obemannade smygplan – en ”teknikdemonstrator” som bara finns i ett enda exemplar. Sex länder är involverade – Sverige, Frankrike, Spanien, Grekland, Italien och Schweiz.

Saab äger 20 procent av projektet, som hålls ihop av Saabs franska konkurrent Dassault, företaget med stridsflygplanen Mirage och Rafale.

Saab har arbetat med aerodynamik, smygteknik, och flygutprovning av Neuron och har haft det fulla ansvaret för utvecklingen av bränslesystem, flygdatasystemet (avionik) och tillverkning av flygplansskrovet.

Skrovet är byggt hos Saab i Linköping och levererades till Dassaults verkstäder och testflygplats Istres i november förra året och visades upp för publik den 20 januari i år.

Meningen var att den första flygningen skulle skett redan i somras, men den blev försenad och kunde genomföras först nu i helgen som var.

Neuron är en så kallad UCAV, unmanned combat aerial vehicle, alltså ett obemannat stridsflygplan.

Men Neuron som den ser ut i dag kommer aldrig att serietillverkas. Den kommer bara att finnas i detta enda exemplar.

Men den avancerade flygteknik som utvecklats för att testas på Neuron, inte minst smygtekniken, kommer att användas av Saab och andra europeiska flygtillverkare.

- Erfarenheterna tar vi med oss i utvecklingen av nästa generation Gripen, vår civila produktion och framtida aktivtieter inom området för obemannade system, säger Mats Palmberg på Saab Aeronautics i ett pressmeddelande.

Mats Palmberg avslöjade för Ny Teknik i somras att Saab redan har startat en studie kring ett nytt, obemannat flygplan, eller en så kallad UAV (unmanned aerial vehicle).

Planet blir ungefär jämnstort med Neuron eller Gripen. Det ska utrustas med ISR-sensor och användas för att bedriva underrättelsespaning och övervakning. ISR står för intelligence, surveillance and reconnaissance.

Planet är inte ett stridsflygplan och ska inte ha smygegenskaper. Det ska kunna flyga långa sträckor och vara i luften under längre tider, exempelvis över kuster och hav, enligt Mats Palmberg.

Neuron

Neuron är en teknikdemonstrator och byggs i ett enda exemplar.

Planet är obemannat och ska bland annat vara osynligt för radar.

Projektet drivs i samarbete mellan Frankrike, Sverige, Italien, Spanien, Grekland och Schweiz.

Svenska Saab bygger kroppen och huvudet på Neuron och svarar för det viktiga avioniksystemet.

Projektet har en budget på cirka 4 miljarder kronor.

Neuron är en ganska stor pjäs, lägger man den över Gripen så täcker den en stor del av planet. Gripens siffror inom parentes.

Spännvidd: 12,5 meter (8,4)

Längd: 9,3 meter (14,1).

Tomvikt: 5,5 ton (5,7).

Max startvikt: 7,5 ton (14).

Maxhastighet: 0,85 Mach (+2).

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt