Fordon

Saab är redo för blixtförsäljning

Det största hindret för en affär mellan kinesiska BAIC och General Motors är Saabs fabrik i Trollhättan. Foto: Fredrik Persson/Scanpix

Kinesiska BAIC är Saabs främsta köpkandidat och kan genomföra affären rekordsnabbt. Med tjugo miljarder i kreditgaranti från kinesiska staten klarar man sig utan lån från europeiska investeringsbanken, EIB. Men frågan är vad som sker med fabriken i Trollhättan när flertalet Saabar byggs i Kina.

Publicerad

I snabb takt faller hindren för en affär mellan kinesiska BAIC och General Motors. Den stora stötestenen är Saabs fabrik i Trollhättan. Den är överdimensionerad och svår att få lönsam, särskilt som de bilar som säljs i Kina också måste tillverkas där.

Kina är den främsta framtidsmarknaden för Saab 9-5. Stora fyradörrars personbilar efterfrågas av både den växande övre medelklassen och högre statstjänstemän. Däremot är kineserna kallsinniga till kombibilar av den typ som Saab planerat att introducera om ett år.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här