Fordon

Så tar Volvo över ratten

Vem är det egentligen som kör? Svaret måste vara extremt tydligt i en självkörande bil - det får aldrig råda något tvivel om det är bilen eller föraren som håller i ratten. Foto: Volvo

År 2017 släpper Volvo ut 100 självkörande bilar i Göteborg-trakten. Här är gränssnittet som ska låta föraren släppa kontrollen över ratt och pedaler.

Publicerad

Vem är det egentligen som kör? Svaret måste vara extremt tydligt i en självkörande bil - det får aldrig råda något tvivel om det är bilen eller föraren som håller i ratten. Nu har Volvo presenterat ett nytt användargränssnitt som ska hantera överlämnandet.

När bilen kommer till en sträcka där automatisk körning är tillåten så visar skärmen på instrumentbrädan att autopiloten är redo. Samtidigt börjar två små spakar på ratten att blinka. Om föraren då drar i båda spakarna så tar bilen över körningen. Nu lyser spakarna grönt och gränssnittet på skärmen visar att bilen är i självkörnings-läge. En klocka tickar ner tiden tills föraren måste återta kontrollen. Om han eller hon av någon anledning inte aktiverar spakarna igen för att återta kommandot när det är dags, så stannar bilen sig själv.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här