Så sparar nya Mona Lisa på båtens bränsle

2011-05-10 23:00 Anders Wallerius  

Billigare och skonsammare resväg till sjöss. Sjöfartsverkets projekt Mona Lisa ska ta fram teknik som hjälper skepparen att köra smartare över haven.

<p>Även i framtiden är det befälhavaren ombord som planerar resvägen, men tekniken ska hjälpa skepparen att köra smartare och billigare. Faktorer att räkna med är bland annat fartygets storlek, dess djupgående och önskad ankomsttid. </p> <p>Och det gäller att komma i tid; varken för tidigt eller för sent. Då visar det sig att de grönaste rutterna inte alltid är desamma som de närmaste. </p> <p>- Man kan verkligen dra nytta av all den här informationen, säger Tryggve Ahlman på Sveriges Redareförening. Vi kan säkert spara tio procent på bränslekostnaderna.</p> <p>Systemet, som utvecklas i det nordiska samarbetsprojektet Mona Lisa (Motorways and electronic navigation by intelligence at sea), ska också öka säkerheten till sjöss genom att alla rutter kan övervakas från land. Dessutom kan fartygen utbyta sina färdvägar med varandra, och därmed undvika att hamna på kollisionskurs.</p> <p>- Det finns ett behov att se vart prickarna på deras radarskärmar är på väg, säger Magnus Sundström, projektledare på Sjöfartsverket. </p> <p>I projektet ingår också att mäta djupen inom de mest trafikerade områdena. Under de närmaste två åren kommer drygt 30 000 kvadratkilometer av Östersjöns botten att kartläggas i detalj. </p> <p>Djupinformation av hög kvalitet är en förutsättning för att kunna använda tekniken. Dels för att undvika grundstötning, dels för att vatten som är grundare än 50 meter gör det trögare att ta sig fram.</p> <p>Projektet ska vara klart 2013, men innan dess testas tekniken på ett tiotal fartyg.</p>

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt