Så ska Teslan bli billigare

2014-04-17 06:00  

Som första svenska tidning är Ny Teknik på plats i fabriken i Fremont där en av världens mest åtråvärda elbilar, Tesla, tillverkas. Med automatisering ska en billigare modell bli möjlig, Tesla Gen III.

Det väser, knastrar och brummar om de gigantiska robotarna inne på Teslas bil­fabrik i norra Kalifornien. På knappt en minut lyckas en av de röda, giraffliknande robotarna göra det som för inte så länge sedan skulle ha krävt en mind­re armada av fabriksarbetare.

Med hjälp av fem sugproppar lyfter roboten försiktigt upp en vindruta, vrider den 90 grader och låter den föras genom två små fållor där rutan förses med lim i kanterna. Därefter skruvar sig roboten 180 grader och byter grepp om vindrutan.

Den avvaktar ett ögonblick så att kameran på roboten kan försäkra sig om att bilen nedanför ser ut som den ska. Därefter sänker roboten med kirurgisk precision ner vindrutan mot bilen och passar in den i karossens framdel. Ett par sekunder senare rullar en färdig Tesla vidare på det löpande bandet, klar att sprejmålas, provköras och sedan skickas iväg till en butik.

Tesla-fabriken i Fremont, strax utanför San Francisco, är nästan kusligt elegant. Från en hög plattform ser man ut över den gigantiska fabriken och ett landskap av robotar som rör sig i välkoreograferad rytm. Som en balett av stål. Golv och väggar är vita, robotorna är illröda med vissa delar som glänser i stål.

De är tillverkade av det tyska företaget Kukas japanska dotterbolag, men det är Teslas egen mjukvara som gör dem ovärderliga för produktionen av elbilarna. Varje robot framför oss kan utföra fem olika arbetsupp­gifter.

– Det som gör vår bilproduktion unik är dels mjukvaran som vi använder för att träna robotarna där de får öva på 3d-modeller med extrem precision, dels är det vår batteriproduktion, och då i synnerhet kylningstekniken för batterierna, säger Alexis Georgeson, kommunikationschef på Teslas fabrik i Fremont.

Vi promenerar runt i fabriken och hon tar med mig till en halvfärdig Tesla-kaross där vi lutar oss in i bilen och tittar på det enorma batteriet som löper längs med bilens undersida och som är Teslas unika lösning. Batteriet, som ser ut som ett 20 gånger större Iphone- batteri, väger 544 kilo och är den uppfinning som Teslas grundare, Elon Musk, vårdar ömt.

160 robotar och 3 000 människor arbetar i den här fabriken. Gaffeltruckarna kör sig själva med hjälp av en magnetremsa som löper längs fabriks­golvet. När de anländer vet de vad de ska lämna eller hämta, och när någon i personalen råkar gå i vägen för trucken stannar den lydigt och väntar på sin tur.

Tesla var från början en outsider i bilindustrin, en fascinerande start-up för en förmögen målgrupp som var redo att prova något nytt. De första modellerna, som internt på Tesla mest sågs som ett slags forskningsprojekt, såldes i ett par tusen exemplar till miljömedvetna miljardärer i Kalifornien.

Nu siktar företaget på att skapa sin första bilmodell för massmarknaden, som går under arbetsnamnet Tesla Gen III (Third Generation). Efter de statliga subventioner som amerikanska köpare får när de väljer en elbil ska en Tesla Gen III kosta knappt 35 000 dollar, vilket motsvarar 220 000 kronor.

– Elon Musk vill inte att Tesla ska vara en lyxbil för eliten, utan en prisvärd bil som alla kan ha råd med. Man sparar i nuläget 80–90 procent av bensinkostnaderna genom att köra en Tesla, säger Alexis Georgeson.

På två år har produktionen i Fremont ökat från 5 till 600 bilar i veckan. År 2016 räknar man med att tillverka 300 000 bilar om året, enligt Alexis Georgeson, men fabrikens kapacitet är på en halv miljon. I princip varje mutter och plåtbit i dessa bilar tillverkas i USA.

Elon Musk har sitt kontor i fabriken, men tillbringar också en del tid på Teslas huvudkontor, 20 minuters bilfärd söderut i Palo Alto.

– Det är otroligt värdefullt för oss att ha fabriken och huvudkontoret så nära varandra. Ingenjörerna kan enkelt pendla hit och testa produkterna. Att vara så nära all innovation som sker i Silicon Valley är ovärderligt, säger Alexis Georgeson.

Senare i år planerar Tesla att öppna en ny jättefabrik för batteritillverkning i USA – antingen i Arizona, Texas, Nevada eller New Mexico. Enligt planen ska minst 6 500 nya jobb skapas, och fabriken kommer att minska kostnaderna för batterierna med 30 procent. Teslas expansion har mötts av skepsis från andra biltillverkare, men aktie­kursen har gått upp med 980 procent sedan företaget börsintroducerades 2010.

Att Tesla tillverkar sina bilar i USA har blivit möjligt tack vare att robotarna automatiserat så mycket av arbetskraften.

I en färsk rapport om den amerikanska tillverkningsindustrins framtid från konsultfirman McKinsey skriver de: ”Billiga, effektiva robotar som ersätter en bred mängd av mänskliga arbetsuppgifter är ett av skälen till att företag nu väljer att placera fler fabriker i USA.”

Om tio år kommer 15–25 procent av de sysslor som i dag görs av fabriksarbetare i USA att ha automatiserats. Här i norra Kalifornien, i Silicon Valley med omnejd, pågår det en robotrevolution just nu. På sikt är det inte bara de mekaniska fabriksjobben som påverkas, utan även alltmer avancerade uppgifter som ingenjörers arbete, utbildning och aktiehandel.

MIT-ekonomerna Andrew McAfee och Erik Brynjolfsson skriver i sin nya bok The Second Machine Age att vi står inför ett skifte lika omfattande som när den industriella revolutionen började.

Om Tesla representerar det mest storskaliga exemplet på hur ny teknik förändrat den amerikanska tillverkningsindustrin, så är ET Water ett mer lågmält exempel.

Deras lilla huvudkontor ligger i en kontorsbyggnad i Novato, en timme norr om San Francisco. De gör avancerade apparater som effektiviserar bevattningssystem och har i huvudsak kunder som lokala myndigheter och storskaliga jordbruksföretag i Kalifornien med omnejd.

Företaget grundades 2003. År 2005 flyttades all produktion till Kina, eftersom arbetskraften var så mycket billigare där. För två år sedan gjorde man en ny beräkning och insåg att det skulle löna sig att flytta tillbaka produktionen till USA.

– Vi räknade med att det skulle kosta oss 10–15 procent mer att flytta produktionen hit, men att det ändå skulle vara värt det tack vare andra fördelar. Men nu har det visat sig att vi faktiskt sparar pengar på själva produktionen, säger företagets vd Mark Cooper­smith och fortsätter:

– Dessutom har det oräkneliga andra fördelar: kvalitetskontrollen blir bättre då vi kan besöka fabrikerna regelbundet, vi producerar snabbare och kan lova leverans till kund inom två dagar i stället för två månader, vilket gör att vi inte behöver ligga ute med utgifter för tillverkningen i ett halvår.

En annan fördel är närheten till teknikindustrin i Silicon Valley.

– Vi har ett underbart ekosystem här av ingenjörer, utvecklare, entreprenörer och tillverkare. Att gå från idé till färdig produkt går betydligt snabbare, och jag kan utbyta idéer med mina vänner på företag som Google, Apple och Nest, i stället för att sitta på plan till Kina hela tiden, säger Mark Coopersmith.

ET Water är ett av hundratals exempel på amerikanska företag som ägnat sig åt det som på senare år kallats ”re­shoring” – att flytta tillbaka tillverkning till USA. General Electric flyttade nyligen tillverkningen av tvättmaskiner från Kina till Kentucky.

Google har börjat tillverka hårdvaruprodukter i San Jose. 2012 öppnade Ikea sin första nordamerikanska fabrik.

För två år sedan sa 37 procent av de mellanstora företagen i USA att de tänkte ta hem tillverkningen från Kina. Bland de största företagen svarade hälften att de planerade för det.

Enligt Harry Moser, direktör för Reshoring Initiative, är siffrorna ännu högre i dag.

– De senaste tio åren har USA gått från att förlora 150 000 tillverkningsjobb om året till att förlora noll nettojobb om året. Om ett par år räknar jag med att antalet jobb som återvänder till USA är fler än antalet jobb som lämnar landet.

Både ET Waters och Tesla är även exempel på det som konsultfirman McKinsey kallar ”next-shoring” – att placera tillverkningen nära kunderna. Det kan både gynna och skada den amerikanska arbetsmarknaden.

Produkter ämnade för en amerikansk målgrupp kommer i högre grad att tillverkas i USA, men samtidigt kommer många företag att starta fler fabriker i Kina och Indien, där de snabbast växande målgrupperna finns.

Rodney Brooks, som driver företaget Rethink Robots, säger i en McKinsey-rapport om framtidens tillverkningsindustri:

– Vi kommer att se system där tillverkningen sker betydligt närmare slutkonsumenten, i stället för på andra sidan jordklotet. Det kommer att leda till ett skifte i tillverkningen: till lokala småskaliga fabriker som tillverkar väldigt komplexa saker. Det kommer att bli vanligare att ett företag förser lokala tillverkare med ett Cad- paket, och att de tillgodoser efterfrågan lokalt, on-demand.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt