Fordon

Rutten järnväg får Ådalen att jäsa

Botniabanan invigdes lördagen den 28 augusti och många Nordmalingbor hade tagit sig ner till det nya resecentrumet i Nordmaling centrum. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Stationen är en del av Botniabanan som invigdes samtidigt. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Förarens spegelbild syns i en av skärmarna i det sprillans nya tåget. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Här är tågbron över Umeälvens delta. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Kung Carl XVI Gustaf invigde banan tillsammans med näringsminister Maud Olofsson. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

I Härnösand jäser det av missnöje över den usla kvaliteten på Ådalsbanan samtidigt som kuststäderna norröver fått en toppmodern järnväg – Botniabanan.

Publicerad

I lördags invigdes den 19 mil långa nybyggda kustjärnvägen Botniabanan mellan Kramfors flygplats och Umeå – en motorväg fast på räls.

Överallt där den rullande invigningen med kungen i spetsen drog fram jublades det över den nya snabba järnvägen. Se artikel om invigningen här.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här