Reglerna för dig som vill flyga lagligt

2016-03-18 13:54 Ulla Karlsson-Ottosson  
En annan drönare. | fotograf: Pixabay

Sugen på att flyga drönare på fritiden? Då måste du ha stenhård koll på den geografiska kontrollzon som omger närmaste flygplats. Annars riskerar du att stoppa flygtrafiken och begår ett brott.

I Sverige finns 49 flygplatser. De omges alla av omfattande skyddszoner. I runda slängar handlar det om en yta med en radie på tjugo kilometer. Här får inga obemannade flygfarkoster ge sig upp utan tillstånd. Alla så kallade kontrollzoner finns presenterade på Luftfartsverkets, LFV, webbplats. Får flygledningen en bekräftad uppgift om att en drönare befinner sig i zonen utan tillstånd stoppas trafiken till och från flygplatsen. På Bromma flygplats i Stockholm har det hänt fem gånger under drygt ett år. Här omfattar kontrollzonen hela innerstaden och merparten av alla förorter.

Hur ska man göra om man vill flyga drönare i Stockholm eller i kontrollzonen runt flygplatser på annan ort?

– Då måste man kontakta den lokala flygledningen. Är flygplatsen är öppen får du nästan alltid ett nej, säger Björn Stavås på LFV och chef för flygtrafikledningen på Bromma flygplats.

När kan man få ja?

– I Stockholm har vi två sektorer där man kan få flyga drönare; på Gärdet och vid Barkabys gamla flygplats. Men då måste man ha skrivit ett avtal med flygledningen.

Hur lång tid tar det att få?

– Vi fixar det på ett par dagar, men sedan har man det och kan hänvisa till det när man ringer.

Varför ska man ringa?

– Man måste ringa för att få låna sektorn. Då lägger vi in den i vår radarpresentationsutrustning och separerar övrig trafik till sektorn. Reglerna säger att vi inte får blanda drönare och vanliga luftfartyg. Vi måste också kunna ringa upp och ta tillbaka sektorn om det blir sämre väder eller det kommer en ambulanshelikopter.

Får man flyga hur länge man vill?

– Nej, max 30 minuter är vad som gäller. Och man måste ringa när flygningen är avslutad.

Men när flygplatsen är stängd är det grönt ljus att flyga?

– Ja, men när det gäller Stockholm på helgerna måste man kontrollera att flygplatsen inte är extra öppen mellan kl 06.20 och kl 22.00 för Försvarsmakten.

Det gäller med andra ord att ha koll på när flygplatsen är öppen?

– Ja, det är synnerligen viktigt.

Vad händer om man inte följer de här reglerna?

– Utöver att man äventyrar flygsäkerheten och kan stoppa flygtrafiken bryter man mot Luftfartslagen och kan bötfällas. Det har hänt ett par gånger.

Men är reglerna kända?

– Vi kämpar hela tiden för att göra dem mer kända.

Många anser att reglerna gör det näst intill omöjligt att flyga drönare.

–Transportstyrelsen skriver reglerna och det är det som vi har att rätta oss efter. Rent principiellt finns det utrymme i regelverket att utfärda lokala tillstånd i en aktiv kontrollzon ( när flygplatsen är öppen, reds anm), men rent praktiskt är det i princip omöjligt i Brommas kontrollzon.

För andra flygplatser runt om i landet då?

– På flygplatser med väsentligt lägre trafikvolym kan det gå att göra en överenskommelse med flygtrafikledningen att flyga under några minuter i ett bestämt område då ingen annan flygtrafik förekommer.

Är det något mer man måste tänka på?

– Ja, att även följa Transportstyrelsens råd och regler för att flyga säkert..

 

 

Då får du flyga i kontrollzon

Det finns tre alternativ att flyga drönare i en kontrollzon:

Man flyger när flygplatsen är stängt.

Att flyga i en förutbestämd sektor som är uträknad att vara separerad till in- och ut- flygning från flygplatsen. Då måste man ringa först. Områden nära in- och ut- flygning samt nära flygplats blir aldrig aktuella.

 Man flyger i en kontrollzon när ingen annan flygtrafik förekommer. Då måste man ringa först.

Har du frågor. Mejla till obemannadeluftfartyg@lfv.se. För att komma i kontakt med Brommatornet mejla ats.bromma@lfv.se

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt