Rapport: Självkörande bilar krockar mer

2015-11-02 12:53 Charlotta von Schultz  
Ombyggda Lexusbilar utrustade för automatisk körning hos Google har varit inblandade i tre trafikolyckor sedan september. Foto: Google

Självkörande bilar är inblandade i fler olyckor än bilar som körs av mänskliga förare. Det visar en ny rapport.

Forskare vid UMTRI, University of Michigan Transportation Research Institute, har analyserat olycksstatistiken för självkörande fordon från tre företag som testar autonoma bilar i Kalifornien: Google, Delphi Automotive och Volkswagen.

Mellan år 2012 och september 2015 fann de elva rapporterade olyckor, varav två ledde till skador, enligt New Scientist. Under samma period hade den självkörande fordonsflottan färdats ungefär 1,9 miljoner kilometer på allmänna vägar, vilket innebär att de råkade ut för drygt 5,5 olyckor per miljon kilometer. Det ska jämföras med 1,2 krockar per miljon kilometer som vanliga bilar är involverade i, enligt polisens statistik.

Läs mer: Nu rapporteras flera olyckor med självkörande bilar

Jämförelsen är lite orättvis, eftersom många mänskliga förare struntar i att rapportera mindre olyckor. Tillverkarna av självkörande bilar måste däremot rapportera minsta repa. Forskarna tar höjd för det genom att beräkna det totala antalet krockar för normala bilar till 2,5 per miljon kilometer, vilket ändå är mindre än hälften än för de autonoma fordonen.

Forskarna poängterar att de självkörande fordonen dessutom främst kört vid gynnsamma förhållanden, exempelvis utan snö och is. Därför har de ännu inte exponerats för trafiksituationer som andra bilar hamnar i. Samtidigt är det totala antalet körda kilometrar och olyckor så pass lågt att statistiken kan vara missvisande. Till de självkörande bilarnas försvar ska även sägas att de inte haft skulden till någon av olyckorna och att skadorna har varit lindriga.

Forskarna har inte undersökt varför förarlösa bilar verkar vara mer olycksdrabbade än vanliga bilar. En tänkbar teori är att de kör annorlunda än människor, och att mänskliga förare därför missbedömer hur de kommer att agera.

 

  

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt