Punktering för Teslas nya autopilot

2015-11-09 10:04 Ola Jacobsen  

NY TEKNIK TESTAR. Ny programvara gör att Teslan kan köra själv. I alla fall på motorvägar och bättre landsvägar. Ny Teknik har testat elbilens nya autopilot. Det höll på att sluta i diket.

Med sin senaste uppdatering (7.0) så kombinerar Tesla den adaptiva farthållaren och filhållaren till en ny funktion. Bilen blir delvis självkörande, eller som Tesla säger: den får en autopilot.

Alla Teslabilar som är nyare än ett år har precis uppdaterats automatiskt. Det visar sig genom att bilen signalerar med en liten symbol på instrumentpanelen när den är redo att ta över körandet.

Genom att dra farthållarspaken två gånger mot sig aktiverar man funktionen och kan släppa ratten. Och bilen styr själv.

Två linjer på instrumentpanelen visar att bilens kamera ser filmarkeringen på vägen och bilden av bakdelen av en bil visar att radarn har koll på bilen som ligger framför.

När Ny Teknik testar autopiloten på motorvägen ut mot Arlanda funkar den klockrent. Bilen beter sig precis som när Esben Pedersen, Teslas kommunikationschef för Norden, visade hur autopiloten fungerade.

Läs mer: Rapport: Självkörande bilar krockar mer

Trots det sitter jag på helspänn med händerna två millimeter från ratten nästan hela tiden. Då och då ber bilen mig att lägga händerna på ratten för att förvissa sig om att jag, till skillnad från en del i vissa youtube-filmer, fortfarande sitter kvar i förarsätet. Känsliga trycksensorer innan för rattens skinn känner av mina händer redan av lätt beröring.

Autopiloten kan även byta fil i vissa situationer. Man sätter då bara på blinkers och tar lätt i ratten, så glider bilen över till filen bredvid och accelererar upp till vald fart. Blinkers måste sen slås av manuellt, vilket känns lite onödigt. Det kunde den väl ha klarat av själv.

Filbytesfunktionen funkade ungefär hälften av försöken under testet. Flera gånger gav den i stället upp och stängde av autopiloten.

Tesla är noga med att tala om att autopiloten inte fråntar föraren något ansvar för körningen och att man måste vara beredd att med kort varsel ta över kommandot. Men att sitta med händerna redo precis vid ratten för att kunna ta över hela tiden är mycket mer tröttsamt än att bara köra själv.

I praktiken uppfattar jag det som att man snabbt vänjer sig vid vad bilen klarar av och anpassar sina förväntningar efter det.

När jag lämnat motorvägen blir det till mycket mer komplicerat. Autopiloten tar inte hänsyn till vare sig trafikljus, korsningar, refuger, vägarbeten eller fordon som beter sig avvikande på minsta sätt. Här har jag ingen nytta av autopiloten alls.

Men på landsväg med tydliga markeringar fungerar den igen. Särskilt i kombination med en framförvarande bil verkar autopiloten ha lättare att hitta vägen, även om den visar på mildare tecken på fyllekörning.

Läs mer:”Föraren måste kunna lita på bilen” 

Bilen svajar lite och i flera skarpa högerkurvor glider den över i mötande körfält en stund innan den hittar tillbaka. Fullständigt oacceptabelt så klart om man får möte. Men riktigt otäckt blir det först på en sträcka med helt nylagd väg med nymålade markeringar.

Här svajar bilen en hel del mellan mittlinjen och sidomarkeringen. I 70 km/h vinglar den plötsligt ut några decimeter utanför sidolinjen och lite av däcket kommer ut på makadam i vägrenen.

Det smäller till. Samtidigt talar ett rött meddelande på instrumentbrädan om för mig att däcktrycket är 0,0 bar. Med god styrförmåga saktar jag ner och avslutar testet på en liten infartsväg.

På väg tillbaka stannar autopiloten bakom en annan bil vid ett stoppljus. När den stannar på grund av bil framför startar den också själv när bilen framför startar. Men innan det slagit om till grönt kryper Teslan flera gånger närmare bilen framför, som att den plötsligt kommer på att den vill stå lite närmare. Eller bara automathetsa lite. Ny Tekniks reporter satt i alla fall på helspänn, beredd med foten precis ovanför bromspedalen. Man vill inte att de där över 700 hästkrafterna plötsligt ska komma på att de vill köra rakt in i bilen framför.

Teslas autopilot görs sig bäst på motorvägen. I andra situationer är osäkerheten och den beredskap som följer av det en långt mycket större ansträngning än att bara köra bilen själv.

Tesla om autopiloten:

”Man kan göra många dumma grejer med autopilot, eller med bilar i allmänhet. Men det är inte tekniken som är dum utan den som gör det. Rätt använd har vi inte sett att autopiloten har orsakat några problem. Tvärtom är den perfekt för exempelvis körning i rusningstid när man pendlar in till stan. Autopiloten gör det mycket mer bekvämt.”

Esben Pedersen, kommunikationschef för Tesla i Norden.

 

  • Så gick testet till

Efter en genomgång av autopilotfunktionen av Teslas kommunikationschef i Norden, Esben Pedersen, som bland annat inkluderade en demonstrationstur på motorväg och landsväg fick Ny Tekniks reporter som en av få svenska journalister låna i bilen för eget test under 40 minuter.

Jag körde från Teslas Service Center i Infra City i Upplands Väsby på E4:an mot Arlanda. Där bytte jag till en större landsväg (273) förbi Ösby och Kimsta, för att sedan få punktering vid Skånela, ca tio minuters körning från Infra City.

Accelererar snabbt

  • Tesla S P90D med Ludicrous-läge

Funktioner: Autopilot med autostyrning och parkeringshjälp.

Räckvidd: 520 km (NEDC).

Acceleration: 3,0 sekunder 0-100 km/h (Ludicrous).

Vridmoment: 967 Nm.

Toppfart: 250 km/h.

Pris: Cirka 1 400 000 kronor.

Ola Jacobsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt