Fordon

Problem med linfärjans nya eldrift

Elkabeln rullas upp på en stor vinda på sidan av fartyget. Men upprullningen har inte fungerat som den ska. Foto: Kasper Dudzik
Tekniken med elkabeldrift har utvecklats av Färjerederiet. Foto: Trafikverket

Färjan Gerd, som nyligen har konverterats till eldrift, fick en problemfylld inkörningsperiod. Under flera turer har hon därför gått på diesel.

Publicerad

Ny Teknik har tidigare berättat om färjan Gerd på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Gerd har nyligen försetts med ett svenskutvecklat system för eldrift via kabel.

Den 11 januari var det trafikstart för den nya eldriften. Men den har inte gått smärtfritt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här