Prisad rullstol för sand och backe

2014-11-24 08:53 Stefan Nordberg  

Vinnarna av Lilla Polhemspriset har fokus på svår terräng. Christian Bremer och Erik Ohlson har konstruerat en rullstol för människor i utvecklingsländer.

De tog examen redan förra året, som civilingenjörer i teknisk design från Chalmers, med sin rullstol Walter. En stol som ska klara av miljöer med eftersatt infrastruktur och svåra förhållanden.

- Det handlar om miljöer som ofta har en betydligt tuffare terräng att ta sig fram i än den vi är vana vid i västvärlden, säger Erik Ohlson som i dag är doktorand på Design & Human Factors vid Institutionen för produkt- och produktionsutveckling på Chalmers.

Rullstolsprototypen har utvecklats i samarbete med Whirlwind Wheelchair International i San Francisco för att sedan testats ute i fält i Yogyakarta, Indonesien. Christian Bremer och Erik Ohlson utgick från stolar som redan i dag produceras för liknande miljöer.

- Vi har vidareutvecklat flera detaljer. Framförallt har vår rullstol två olika sätespositioner, där det främre läget förskjuter tyngdpunkten och gör det lättare att ta sig fram i uppförsbackar. Hjulbasen är också längre vilket gör den stabilare jämfört med rullstolar som man kan köpa här, säger Erik Ohlson och fortsätter:

- Hjulen har cykelnav vilket är bra i miljöer där de enda som kanske kan laga en trasig rullstol är lokala cykelmekaniker.

Vikten ligger på 19 kilo vilket är ungefär dubbelt så mycket som rullstolar på den svenska marknaden.

- Prototypen är inte viktoptimerad och det kan säkert göras mer med både materialval och tjocklek. Men samtidigt har stålet, som den är byggd av i dag, reparationsfördelar. Det innebär att det är lättare att få tag på ersättningsmaterial, och man kan svetsa med gas även om det inte finns tillgänglig elektricitet. Dessutom är det relativt billigt.

Som det är i dag kostar rullstolar för den här marknaden cirka 200 dollar och Walter kan produceras med liknande tekniker. Men ett framtida pris kan variera mycket beroende på subventioner och sponsorer.

Hur långt från verkligheten är prototypen Walter?

- Framförallt återstår det att ta reda på funktionaliteten över tid. Som det är nu känner både jag och Christian att vi vill gå vidare med detta. På vilket sätt vet vi inte än, men som med allt annat är det en finansieringsfråga.

Varför valde ni att göra detta?

- Det hela började med ett tidigare projekt i Kenya där jag och Christian var med i en projektgrupp som arbetade med rullstolar. När vi sedan skulle välja examensarbete kände vi ett starkt driv att fortsätta med projektet för att se om vi kunde ta våra idéer till en faktisk prototyp att testa med faktiska användare.

Vad är din drivkraft som ingenjör?

- Mitt driv ligger i styrkan av hur kunskap och teknik kan påverka människor till en bättre vardag. Om vi öppet delar med oss av våra erfarenheter globalt så finns det mycket att lära av människor från andra delar av världen. Jag tror också att innovationer och teknik kan hjälpa oss alla till ett bättre välfärdssamhälle, och den tanken är för mig väldigt kittlande.

Stefan Nordberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt