Fordon

Paris testar eldrivna taxibåtar

Bärplanen under Seabubbles sjötaxi gör att den ligger ett par decimeter ovanför vattenytan när den kommer upp i fart. Foto: Seabubbles
Seabubbles batterier laddas mellan turerna vid specialutformade bryggor, som fungerar som laddstationer. Turbiner under bryggan drar nytta av flodströmmar. Andra lösningar kan vara solpaneler eller vindkraft. Foto: Seabubbles
Sommaren 2017 ska Seabubbles utföra provkörningar på Seine i Paris. Foto: Seabubbles

Små, snabba och eldrivna taxibåtar. Svenske Anders Bringdal är med och utvecklar Seabubbles som ska provköras i Paris.

Publicerad

Det franska företaget Seabubbles väntar på att få sin första fullskaliga prototyp levererad inom de närmaste veckorna. I sommar ska det bli provkörningar på Seine med ett par båtar.

För storstäder kan båten vara ett av svaren på frågan hur vattenvägar kan användas för att transportera människor, och avlasta vägtrafiken, utan att bidra till mer utsläpp. Redan innan det finns en färdig båt har många hört av sig och anmält intresse, som flera amerikanska storstäder och städer i Indien, Nederländerna, Australien och Nya Zeeland. Man tänker sig att en flotta av Seabubbles ska ingå i stadens transportsystem.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här