Fordon

Ombyggd dieseljätte drar tyngre malmtåg

Nya dieselelektriska loket T46 är Sveriges tyngsta diesellok. Motorn från Cummins ger effekten 1491 kW.
Av gamla T46 har endast ramen och boggierna behållits för nybygget.

Sveriges tyngsta diesellok T46 visas nu upp i helt ombyggd skepnad. Trots ny starkare motor minskar energiförbrukningen.

Publicerad

Gruvföretaget LKAB fick sina första specialbyggda T46or från Nohab åren 1973 - 74. De fyra loken används för att dra in malmvagnar i gruvorna i Kiruna och Svappavaara, där de lastas innan det är dags för de stora eldrivna Iore-loken att dra tågen vidare mot utskeppningshamn.

De gamla T46-orna har en särskilt smal profil för att få plats i gruvorna. De har byggts om en gång tidigare, men med de allt tyngre malmtågen med lastvikter på 8200 ton behövdes nya starkare lok.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här