Nytt material lättar tåget

2012-03-02 15:51 Håkan Abrahamson  
Motorinkapslingen i sin testrigg. Foto: Fraunhofer ICT

Ett nytt material för att kapsla in motorn i ett dieselmotorvagnståg gjorde motorhuven 35 procent lättare än en metallhuv.

I moderna motorvagnståg ligger motorerna under golvet på passagerarutrymmet, alldeles i närheten av räls och banvall. De måste därför skyddas mot exempelvis kringflygande stenar, men även kunna hindra att olja läcker från motorn ner på banvallen.

I ett utvecklingsprojekt lett av Fraunhoferinstitutet ICT under medverkan av företag som Bombardier, Krauss Maffei, Bayer samt flera högskolor utvecklades en skyddskåpa av polyuretan som visade sig bli 35 procent lättare än en motsvarande kåpa av metall, och som kan tillverkas till 30 procent lägre pris.

Sandwichmaterialet har krav på sig att vara synnerligen elastiskt och tåligt. Det måste dessutom hindra att en brand i motorn sprider sig.

Forskarna valde att bygga upp materialet av polyuretan armerat med glasfibrer. Eftersom huven är 4,5 meter lång och 2 meter bred utvecklade man en speciell metod att spruta på fibrerna. Ett problem med sådan tillverkningsteknik har varit att bedöma den exakta tjockleken på polyuretanlagren. Men med hjälp av datortomografi utvecklade man en metod att inspektera de olika lagren.

En första huv har utsatts för omild behandling i en testrigg. I ett nästa steg tänker forskarna prova huven i ett riktigt fälttest. Faller det väl ut anser man tekniken mogen att användas för tillverkning av olika komponenter i såväl personbilar som kommersiella fordon.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt