Nyputsad Volvo-Jakob firar 85 år

2012-04-13 11:31 Lars Anders Karlberg  

Den 14 april 1927 rullade den första serietillverkade Volvobilen Jakob ut ur Lundbyfabriken på Hisingen i Göteborg. På 85-årsdagen rullar samma bil, nyputsad och fin, ut ur samma fabriksport.

Officiell beteckning på Volvos första bil var ÖV 4, som stod för Öppen Vagn 4 cylindrar. Men bilen fick genast smeknamnet Jakob eftersom den första av de tio förseriebilarna blev klar på Jakobsdagen den 25 juli 1926.

Förserien byggdes av G A Lindquist & Co i Stockholm för SKF:s nybildade dotterföretag Volvo men den riktiga bilfabriken, där serieproduktionen skedde, byggdes på Hisingen i Göteborg, där Volvo Personvagnar fortfarande härskar.

På skärtorsdagen den 14 april 1927 rullade den första serietillverkade Volvobilen ut från fabriken med försäljningschefen Hilmer Johansson vid ratten.

Det är den dagen som numera räknas som Volvo-koncernens egentliga födelsedag.

I dag skickade Volvo Personvagnar ut ett jubileumspressmeddelande med två fotografier – ett svartvitt från premiären 1927 och ett nytaget i färg med Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby vid ratten och Volvokoncernens nya vd Olof Persson bredvid.

Namnet Volvo kommer från latinet och betyder ”jag rullar”. Det har egentligen inget med bilar att göra utan var från början ett dotterbolag till kullagertillverkaren SKF, därav namnet ”jag rullar”.

Men när SKF:s försäljningschef Assar Gabrielsson och hans förra SKF-kollega, KTH-ingenjören Gustaf Larsson, bestämde sig för att bygga en svensk personbil, kom dotterbolaget Volvo väl till pass.

Gustaf Larsson arbetade då på Stockholmsföretaget G A Lindquist, det företag som byggde de första tio provseriebilarna.

Under åren 1927-1929 tillverkades ÖV4:an i endast 996 exemplar och ersattes i april 1929 av en täckt modell av samma bil. Den nya bilen fick beteckningen PV där PV står för personvagn.

Länk till Volvokoncernens historia.

Volvo ÖV och Volvo PV

Den öppna 5-sitsiga bilen var uppbyggd på en vagnsram enligt äldre tiders bilar för infästning av framhjulupphängningar, bakaxel, motor, växellåda och kardanaxel. Den hade fyra dörrar och var klädd med plåt på en stomme av ask och rödbok. Klädseln var av läder. Priset vid introduktionen uppgick till 4 800 kronor, vilket i dag skulle motsvara cirka 150 000 kronor.

Den täckta varianten av samma bilmodell kom 1929 och fick beteckningen PV4 som stod för "Personvagn-4 cylindrar". Täckningen utgjordes av en trästomme täckt med pegamoid, en typ av konstläder. Anledningen till att man inte tog fram den täckta varianten från början var att man helt enkelt inte behärskade tekniken tillräckligt bra med täckta bilar. Man hade bland annat stora problem med att få bort allt knarrande ljud i de trästommar som användes.

Motorerna levererades av motortillverkaren Penta som grundades redan 1907. 1935 förvärvades Penta av Volvo och ingår sedan dess i Volvokoncernen.

Källa: Wikipedia

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt